11

Toine Timmermans Retailbedrijven, catering en restaurants bijvoorbeeld houden al rekening met het veranderende consumentengedrag. Supermarkten prijzen voedselwaren af wanneer de deadline van de houdbaarheidsdatum bijna is bereikt, en ze voorzien de Voedselbanken van producten die niet meer verkocht kunnen worden maar nog wel goed zijn. En ook de portiegroottes zijn de afgelopen jaren kleiner geworden, wat leidt tot minder verspilling. Inkoop Wat nu rationeel te doen om door te pakken? Timmermans antwoordt dat de bedrijven hun processen anders moeten gaan inrichten, en de samenwerking in de keten moeten veranderen. Dat het nog maar mondjesmaat gebeurt wijt hij aan de angst voor verandering die de bedrijven kennelijk tegenhoudt. “De afdeling Inkoop wordt afgerekend op de meest gunstigste prijs die ze kan bedingen. Inkopers worden nog niet beoordeeld op hoe goed zij de verspilling tegengaan”, aldus Timmermans. Als er al innovaties in de sector zijn, moet de consument er soms nog aan wennen. Neem de zogenoemde skinverpakking, zegt Timmermans. Stukken vlees worden daarin vacuümverpakt, waardoor de houdbaarheid sterk wordt verlengd. Maar de visuele kleur van het vlees verandert licht, en de schapindeling ziet er anders uit. “Retailers waren huiverig dit concept te introduceren, uit angst dat de consument dit minderwaardig vindt, omdat het niet aan het beeld voldoet van lekker vers verpakt vlees. Terwijl er nu voldoende bewijs is dat de verspilling spectaculair verbetert.” Goede weg Gloort er nog meer licht aan de horizon? Als positief op dit moment ziet directeur van STV de omslag van ‘probleem’ naar ‘oplossing’. In de sector stellen nu veel bedrijven niet de verspilling als probleem voorop, maar de oplossing die nodig is om zaken te verbeteren. Timmermans: “We zijn op de goede weg. Ik zie dat de bewustwording toeneemt. Het aantal organisaties dat zich committeert aan de doelstelling om minder te gaan verspillen, zal de komende jaren ongetwijfeld verder groeien.” ¢ FOOD Locaties 2019/2020 - 11 De Verspillingsfabriek In de strijd tegen de verspilling in de voedselketen bedacht ondernemer Bob Hutten zes jaar geleden De Verspillingsfabriek. Hutten kon het probleem van de grootschalige voedselverspilling niet langer aanzien. Na een pilot in samenwerking met Wageningen University en het innovatienetwerk Foodsquad, waarbij overrijpe tomaten van supermarktketen PLUS werden gebruikt voor een verse soep, ging ‘believer’ Hutten in 2015 op zoek naar een oplossing om veel grotere reststromen groenten te redden. Zijn oog viel op een ‘verspild’ fabriekspand in Veghel, waarvan hij een deel verbouwde tot een fabriek met koel- en productieruimtes. Inmiddels produceert de fabriek tot 50.000 liter soep en tomatenketchup per dag. Met de fabriek wil Hutten nog een ander statement maken. Namelijk dat je talent ook niet moet verspillen. Te veel mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt zitten zonder werk. Hutten wilde deze mensen de kans geven om te werken en stelde vanaf het begin de deuren van De Verspillingsfabriek voor hen open. Ongeveer 70 procent van de medewerkers heeft een afstand tot de arbeidsmarkt.

12 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication