36

De logistieke markt in beweging In tegenstelling tot de andere vastgoedsectoren in Nederland toont de logistieke vastgoedmarkt al enkele jaren een positieve ontwikkeling. Van een crisis, zoals zichtbaar is geweest op de kantorenmarkt, is eigenlijk nooit sprake geweest. Maar wat drijft de vraag naar logistiek vastgoed en waarom zijn bepaalde vestigingslocaties interessanter dan andere? De vraag naar logistiek: wat wil de gebruiker? Nederland speelt een belangrijke rol binnen de internationale supply chain. Deze rol is sinds de jaren 80/90 en specifiek in 1992, toen de Europese grenzen werden open gesteld, versterkt. De aanwezigheid van de mainports Rotterdamse haven en luchthaven Schiphol, maar ook de verschillende binnenlandse vestigingslocaties, maken Nederland tot een waardige ‘Gateway to Europe’. Mede dankzij beide mainports is Nederland een belangrijke doorvoerhaven naar de rest van Europa. Dit is terug te zien in het grote aantal Europese Distributie Centra (EDC’s) wat zich in 36 - Havenlocaties 2017 Nederland vestigt. Dit blijkt eveneens uit de cijfers. De logistieke voorraad is sinds 1992 gegroeid met maar liefst 200% naar het huidige niveau van circa 28,2 miljoen m2 . Door het openstellen van de grenzen en de globaliseringstrend zien we dat Nederland steeds sterker verbonden is met de wereldhandel. Een van de redenen waarom de vraag naar logistiek vastgoed in Nederland zich zo gunstig heeft ontwikkeld is vanwege die positieve ontwikkeling van de wereldhandel. De andere voornaamste redenen zijn: consolidatie ofwel herinrichting van de supply chain en e-commerce. Consolidatie was voornamelijk net na de financiële crisis een belangrijke drijfveer voor transacties. Dit met als doel een efficiëntere supply chain en kostenbesparing. E-commerce is eigenlijk pas sinds enkele jaren een belangrijke drijfveer voor transacties. De snelle groei van internetwinkelen, met in 2016 wederom circa 21% groei t.o.v. 2015, zorgt voor een sterk toenemende vraag naar distributiecentra vlakbij gebieden met een grote groep consumenten. Vanwege beide trends is er al een lange tijd een schaalvergrotingstrend waarneembaar. De totale logistieke voorraad is sinds 2000 met 87% gegroeid tot het huidige niveau van circa 28,2 miljoen m².

37 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication