46

Grootste zeesluis ter wereld biedt kansen voor Amsterdamse havenregio Het sluizencomplex in IJmuiden krijgt een belangrijke aanwinst: eind 2019 is de nieuwe zeesluis beschikbaar voor de scheepvaart. Aan het woord is Jaap Zeilmaker, projectdirecteur van Rijkswaterstaat, over het belang van de nieuwe zeesluis voor de Amsterdamse havenregio en voor het (inter-) nationale goederentransport. E en nieuwe zeesluis bij IJmuiden moet – naast het keren van water – ook ruimte bieden voor de nieuwste generatie zeeschepen. De huidige Noordersluis stamt uit 1929 en is dus al bijna 100 jaar oud. De grootste sluis van IJmuiden bereikt dan ook bijna het einde van zijn technische levensduur. Volgens Jaap Zeilmaker is een nieuwe, grote zeesluis bij IJmuiden, aan de ingang van het Noordzeekanaal een voorwaarde voor de verder ontwikkeling van de Amsterdamse havenregio. “Een vlotte en veilige bereikbaarheid van havens en bedrijven langs het Noordzeekanaal staat daarbij voorop. Maar vergis je ook niet in het belang van de nieuwe sluis voor nationaal en internationaal goederentransport”. Zeilmaker vervolgt: “Een aantal partners heeft de handen ineen geslagen om de nieuwe zeesluis mogelijk te maken. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de provincie NoordHolland, de gemeente Amsterdam, het Havenbedrijf Amsterdam en de gemeente Velsen trekken samen de kar. Ook de Europese Unie hecht waarde aan de komst van de nieuwe sluis en heeft een financiële bijdrage vanuit het Connecting Europe Facility programma beschikbaar gesteld. Internationale allure Door de bouw van de nieuwe zeesluis behoudt de Amsterdamse havenregio haar internationale allure. De Amsterdamse havenregio is niet alleen belangrijk voor Noord-Holland, maar ook voor de Nederlandse en Europese economie. Het Noordzeekanaal vervult immers een grote rol in de verbinding met het Europese achterland. “De grotere sluis biedt ruimte aan de nieuwste generatie zeeschepen,

47 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication