47

Wij bouwen de grootste zeesluis ter wereld! 500 x 70 x 18 meter Hoogte kolkwand: 23 meter 7.500 ton buispalen 25.000 ton wapeningsstaal 290.000 m3 beton 4.500.000 m3 grond afvoeren 1.650 meter diepwand 2.000 ankers Vergelijk Noordersluis en nieuwe zeesluis NU Lengte Breedte Diepte sluisbak Max. doorvoer goederen door sluizencomplex Jaap Zeilmaker, Projectdirecteur niet alleen goederenschepen maar ook cruiseschepen. Bovendien is de nieuwe zeesluis getij-onafhankelijk, wat betekent dat zeeschepen de Amsterdamse havenregio straks 24 uur per dag kunnen bereiken. Dankzij de nieuwe zeesluis is de bereikbaarheid van de Amsterdamse havenregio ook voor de toekomst gegarandeerd”, vertelt Zeilmaker. Inventief bouwen op een postzegel Sinds september 2015 werkt aannemersconsortium OpenIJ aan de bouw van de nieuwe zeesluis. Zeilmaker: “En dat is een uitdaging, niet alleen vanwege de omvang van de nieuwe sluis. De nieuwe zeesluis komt direct naast de Noordersluis en de Middensluis te liggen. OpenIJ Programma sluizen Als beheerder van 84 sluizen in de Nederlandse rivieren, kanalen en meren, wil Rijkswaterstaat dat schepen vlot en veilig kunnen varen. We verbeteren de doorstroming van het scheepvaartverkeer door vaarwegen en sluizen geschikt te maken voor meer en grotere schepen. Hiervoor werkt Rijkswaterstaat samen met haar partners en vertegenwoordigers uit de bouwwereld. De bouw van de nieuwe zeesluis staat niet op zichzelf, maar maakt deel uit van het programma Sluizen van Rijkswaterstaat. Rijkswaterstaat wil met het programma Sluizen de werkprocessen bij sluisprojecten verbeteren. Dat doen we onder andere door gebruik te maken van Design, Build, Finance en Maintaincontracten (DBFM) en door de kennis die we hierbij opdoen, met elkaar te delen. Bij een DBFM-contract zorgt de opdrachtnemer niet alleen voor de bouw, maar ook voor het ontwerp, de financiering en het onderhoud. Deze geïntegreerde contractvorm, biedt de opdrachtnemer maximale ruimte om zijn kennis en creativiteit toe te passen. Daarmee zet Rijkswaterstaat zich actief in om een lerende organisatie te worden. bouwt letterlijk op een postzegel, met zeer weinig werkruimte. Daarbij komt ook nog eens dat tijdens de bouw van de nieuwe zeesluis, de rest van het sluizencomplex gewoon moet blijven functioneren”. Om de scheepvaart niet te hinderen en stabiliteit van het bestaande sluizencomplex te waarborgen, werkt OpenIJ met inventieve bouwmethoden en worden de optredende verplaatsingen van de overige sluizen continue gemeten. “Dankzij de zogenaamde caissonmethode bij de bouw van de deurkassen, hoeven de bouwkuipen niet zo groot, niet zo diep en niet zo zwaar gefundeerd te zijn. Dat scheelt heiwerk waardoor trillingen en geluidshinder beperkt blijven. Minder trillingen betekent minder doorwerking op het bestaande sluizencomplex”, aldus Zeilmaker. Om stabiliteit van de waterkering te borgen, werkt OpenIJ bij de bouw van de kolkwanden met diepwanden. “Met deze methode bouw je als het ware een muur in de grond, bijna zonder geluid en trillingen.” << 400 m. 50 m. - 15 m. 95 miljoen ton oppervlakte van 5 voetbalvelden 7 verdiepingen hoog 3 stalen roldeuren, 72 meter breed een flatgebouw van 20 verdiepingen 10.000 ton damwand even zwaar als de Eiffeltoren weegt even veel als een kudde van 1.250 olifanten gewicht van 63 Jumbo Jets 116 Olympische zwembaden vol hier kun je twee keer de ArenA mee vullen! STRAKS 500 m. 70 m. - 18 m. 125 miljoen ton Topview Luchtfotografie Havenlocaties 2017 - 47

48 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication