28

Groningen Seaports: stabiele groeimotoren in sociaaleconomisch uitdagende regio’s Erasmus UPT voert jaarlijks in opdracht Martijn Streng (l) en Jeroen van Haaren (Erasmus Universiteit Rotterdam | Erasmus UPT) van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de havenmonitor uit, waarin het economisch belang van de Nederlandse zeehavens wordt weergegeven. De methodiek is uniform toe te passen op elke havenlocatie in Nederland. Zowel voor zeehavens als binnenhavens is het mogelijk om de economische impact te bepalen en dieper in te zoomen op specifieke havenlocaties. D e havenmonitor vormt ook de basis voor deze analyse van de havens binnen Groningen Seaports: Delfzijl en Eemshaven. Deze havens liggen in sociaaleconomisch uitdagende regio’s – denk aan afnemende bevolkingsaantallen en de problematiek rondom de gaswinning – wat de prestaties van de havens kan beïnvloeden. Maar de afgelopen jaren kende de havens van Groningen Seaports uitstekende overslagcijfers. In 2017 werd 12,4 miljoen ton overgeslagen; 5,8 miljoen in Delfzijl en 6,6 miljoen ton in Eemshaven. Ter vergelijking, in 2013 werd nog maar 7 miljoen ton overgeslagen in Groningen Seaports. Maar hoe komen deze fraaie groeicijfers tot stand? Wat betekenen deze overslagcijfers voor de werkgelegenheid en gegenereerde toegevoegde waarde van Groningen Seaports? Erasmus UPT geeft via deze analyse een gedetailleerde inkijk in de havenontwikkelingen en positionering van Delfzijl en de Eemshaven. Clusters Kijkend naar de cijfers van de havenmonitor is te zien dat zowel Eemshaven als Delfzijl qua aantallen werkzame personen en toegevoegde waarde groeien. Vooral de laatste jaren is een groei te zien door onder andere de komst van nieuwe bedrijven als Google, de Eemshavencentrale van RWE en de Magnum energiecentrale van Nuon. Deze nieuwe bedrijven versterken de positie van de reeds bestaande clusters in Groningen Seaports. De drie belangrijkste clusters in Groningen Seaports zijn het energiecluster in de Eemshaven, het chemiecluster in Delfzijl en het zeevaartcluster in Delfzijl (Kuipers en van der Valk, 2017). Figuur 1 is een kaartillustratie van de verschillende type bedrijven in de havens van Groningen Seaports. Deze illustratie laat de drie genoemde clusters duidelijk zien:

29 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication