19

belemmeringen en consequenties per scenario. Op deze wijze bereiden we eveneens een zorgvuldige politieke besluitvorming voor, zodat een duurzame koers voor de haven kan worden uitgewerkt.” Solar Tulip Binnenkort kan Buitenhuis de Solar Tulip meenemen in haar scenario’s. De Solar Tulip is een ingenieuze paal met uitklapbare zonnepanelen en spiegels die meebewegen met de stand van de zon. Movares bedacht het samen met partner Axiturn. Richard Rijkers: “Het systeem is extra effectief vanwege de spiegels waardoor de energieopbrengst drie tot vijf keer hoger is.” Het is een ingewikkeld apparaat vanwege de scharnieren, zegt Rijkers. “De bladen moet ook bij windkracht vijf nog veilig in- en uitklappen.” De Solar Tulip is zo ontworpen dat hij prima past in elke omgeving met een energievraag. Bijvoorbeeld in een haven, op waterkeringen, bij aanlegplaatsen of bij een sluiscomplex. Het is een voorbeeld van infrastructuur die energie genereert, zegt Rijkers. “Door het systeem te koppelen aan infrastructuur vinden we de juiste ruimtelijke insteek en dicht bij de vraag. Dat is beter dan ze ‘los’ in de natuur of een weiland te plaatsen.” Movares maakt de Solar Tulip dit jaar in een pilot gereed voor marktintroductie. Swingend de trein op Standaard vrachtwagenopleggers op een treinstel zetten, dat kan niet zomaar. Het vraagt om specifieke infrastructuur die bijna nergens voorhanden is. En dat is jammer, want over afstanden van duizend kilometer en meer is de trein een betrouwbare en goedkopere modaliteit die bovendien beter is voor het milieu dan wegvervoer. De Megaswing is een in Zweden ontwikkelde treinwagon die alle faciliteiten aan boord heeft om een trailer op- en af te laten rijden. “Je hebt dus alleen een straatspoor nodig”, zegt Ruud de Jong. “De waarde van een haven neemt toe als de ontsluiting goed is. Met de Megaswing maken we multimodaliteit makkelijker te realiseren. Het is een maatschappelijk relevante oplossing die wij samen met andere partijen in de markt willen zetten. We zorgen er als een soort makelaar voor dat er bijvoorbeeld de juiste vergunningen voor een laad- en loslocatie komen, dat de aansluiting op het hoofdspoor gerealiseerd wordt en zoeken indien nodig de juiste Havenlocaties 2019 - 19

20 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication