68

De terminals van BCTN In 1987 opende BCTN zijn eerste terminal in Nijmegen. Inmiddels zijn er ook terminals in Alblasserdam, Den Bosch, Roermond, Venray, Geel (B), Meerhout (B) en Beringen (B). In 2020 opent BCTN in Deventer de deuren van zijn negende terminal. De terminals zijn 24/7 open, de schepen varen dag en nacht. dc’s rondom onze terminals toeneemt. In Den Bosch is eind vorig jaar vlakbij onze terminal een nieuw dc gerealiseerd en daar komen er nog twee bij. In Nijmegen is er vlakbij de terminal tachtigduizend vierkante meter beschikbaar. De BCTN-terminals zijn magneten voor duurzame en betrouwbare containerstromen.” Identiteit Schaalgrootte is belangrijk, maar iedere terminal handelt vanuit zijn eigen identiteit en vanuit zijn eigen klantenkring. “De mensen maken hierin het verschil. Daarom investeren we flink in customer service. We willen gemotiveerde mensen die de klant proactief informeren over de logistieke stromen. Hiervoor hebben we de processen uitgewerkt en vastgelegd in handboeken. Iedereen is op cursus geweest en weet hoe hij of zij moet handelen in het belang van de klant.” De customerservice is centraal geregeld. In Nederland vanuit Nijmegen, in België vanuit Meerhout. Derde Lean & Green Star Ecologie, of duurzaamheid, is heel belangrijk voor BCTN, zegt Mijland. “BCTN ontving eind vorig jaar de derde Lean & Green Star als erkenning voor de CO2 -besparing die we realiseren. In heel Nederland zijn er maar tien bedrijven met drie sterren en onze terminal is de enige inland-terminal die dit heeft. Ons doel is om uiteindelijk tot een emissieloze terminal te komen. In Den Bosch zijn we - samen met onze klant Heineken - een eind op weg, door het optimaliseren van de operatie en het aanschaffen van nieuw, energiezuinig equipement. We hebben twee elektrische vrachtwa68 - Havenlocaties 2019 Meer informatie BCTN info@bctn.nl +31 24 374 3308 www.bctn.nl gens aangeschaft en zijn bezig met de bouw van twee elektrische schepen. In België analyseren we samen met een externe partij een bestaand schip met als doel een retro fit-pakket te ontwikkelen om duurzamer te kunnen gaan varen. Mogelijk wordt dat waterstof.” “Er wordt wel eens gezegd dat er te veel inland-terminals zijn, maar wij zijn een netwerk en we kunnen heel eenvoudig een nieuwe terminal aanhaken in het systeem en die profiteert dan direct van het vaarschema en de centrale customerservice.” Eind vorig jaar ging terminal nummer acht open in het Belgische Beringen. BCTN werkt daar voornamelijk voor logistiek dienstverlener Gheys, maar ook andere partijen zijn welkom, zegt Mijland. Bij de terminal in Venray/Wansum wordt het havengebied gereconstrueerd om de efficiency en effectiviteit te verbeteren, voor BCTN én voor de klant. De terminal in Nijmegen ontwikkelt zich steeds meer als logistiek centrum. “We hebben de wind in de zeilen, met een betrouwbaar netwerk, een operatie die steeds duurzamer wordt en terminals die aantrekkelijk zijn voor logistieke dienstverleners om zich bij te vestigen.” << Connecting the Flows

69 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication