. Elektrisch varen Vanaf augustus dit jaar gaan elektrische vrachtboten van Port-Liner pendelen tussen de containerhaven in Budel-Weert (ook onderdeel van Blueports) en de haven van Antwerpen. Een primeur voor Nederland en België. De elektromotor in het schip heeft een actieradius van 15 tot 34 uur. Omdat er geen machinekamer nodig is, groeit de laadruimte met circa 8 procent. en die van Luik in België. Verder wordt naast duurzaamheid in het transport ook gefocust op de digitalisatie van scheepsregistraties en de inning van havengelden. “Op deze manier moet Limburg zijn sterke logistieke positie behouden”, zegt Venray’s CDA-wethouder Jan Loonen die ook bestuurslid is van de NVB (Nederlandse Vereniging van Binnenhavens). Vergroten en verdubbelen Bestuurder Loonen weet dat mede dankzij de Blueportsaanpak er voor enkele tientallen miljoenen euro’s gestoken is en wordt in het verdubbelen van de bargeterminal in Venlo, de nieuwe havens in Zevenellen (Leudal) en Heijen (Gennep), en het vergroten van de haven in Wanssum (Venray). Verder is er geld beschikbaar voor onderhoud en de 24/7-bediening van alle sluizen in de Limburgse Maasroute. Het havenproject in Wanssum is onderdeel van de gebiedsontwikkeling Ooijen-Wanssum, de grootste in Nederland waarvoor vijf overheden het initiatief hebben genomen: het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat/ Rijkswaterstaat, de Provincie Limburg, de gemeenten Venray en Horst aan de Maas, en het Waterschap Limburg. De gebiedsontwikkeling is vooral bedoeld om de hoogwaterproblematiek ter plaatse op te lossen. “En dankzij de gebiedsontwikkeling voegen wij dus havencapaciteit in logistiek Limburg toe”, zegt wethouder Loonen. Saillant detail: het zand dat uit de nieuwe haven vrijkomt, gaat rechtstreeks naar het ophogen van de dijken die het Maaswater in het bedrijvige gebied tussen Ooijen en Wanssum moeten tegenhouden. Uitdiepen In augustus vorig jaar is begonnen met het verlengen van de kade in Wanssum met tweemaal 400 meter, en het uitdiepen van de westelijke insteekhaven van vier naar vijf meter. Over ongeveer anderhalf jaar zijn vanaf de Maas meer schepen welkom, en zeker ook grotere. Als het project klaar is, kunnen in theorie zes schepen in de containerhaven gelijktijdig worden gelost, drie aan elke kant van de kade. In de praktijk, zo is de verwachting, zal dat niet gauw gebeuren. Het bedrijventerrein bij de haven van Wanssum groeit mee met de activiteiten. Rondom de nieuwe kade komt er straks circa 21 hectare uitgeefbare grond bij. Er is nu al interesse van vijf bedrijven voor een plek dichtbij de nieuwe haven. Om tot slot met wethouder Loonen te spreken: “We hebben de gebiedsontwikkeling van Wanssum voor mekaar gekregen door een aantal belangen te koppelen. Zonder samenwerking in de provincie was het ons nooit gelukt.”<< Samenwerkingsverband Blueports Limburg
76 Online Touch Home