cementloos beton”, vertelt Pouw. De kennis voor dit soort innovaties zit in de organisatie zelf. “Onze collega’s proberen altijd de concurrentie een stap voor te zijn. Als je achterblijft in de vernieuwing en de verbetering dan ga je het niet winnen in deze maatschappij.” Op stapel Over een andere innovatie wordt al jaren serieus nagedacht: een binnenvaartschip op waterstof. Alwin Anninga is directie-assistent, hij legt uit dat de techniek er is: “Het eerste schip staat op stapel. Veel techniek kan je al kopen. Het is eigenlijk een elektrisch aangedreven schip, met een brandstofcel voorop, en die is al op de markt. De uitdaging zit in het koppelen van alle systemen, evenals de regelgeving omtrent waterstof in de binnenvaart.” Varen op waterstof is nu nog niet te betalen. Pouw vindt dat de overheid moet ingrijpen. “De overheid zou kunnen zeggen dat je in 2040 alleen nog maar zero-emission mag varen, dan dwing je de ondernemers over te stappen. Dan heeft iedereen een gelijk speelveld”, meent Pouw. Verder vindt hij dat er accijns geheven zou moeten worden op scheepsdiesel. “Daarmee moet je een pot maken, om ondernemers te ondersteunen die zero-emission gaan varen.” Zoiets is alleen op Europees niveau te bereiken, merkt hij op. Wisselstation Eenvoudiger te realiseren is elektrisch varen met Zero Emission Services (ZES). Een container-accu drijft het schip aan, is de accu leeg, dan wissel je van container. Pouw zou graag zien dat hij een uitwisselstation voor deze accu-containers krijgt. Etienne Morrien is verantwoordelijk voor de containerterminals: “We hebben de kade op een fantastische locatie bij het Amsterdam-Rijnkanaal. En we hebben de kraan en de stroom.” De gesprekken voor het realiseren van zo’n station zijn gaande. Op het haventerrein kiest Pouw om duurzamer te werken, zo is er de wens om de diesel-reachstackers te vervangen door exemplaren op elektriciteit. Voor de vestiging in de Eemshaven wordt onderzocht hoe ze stroom kunnen opwekken uit het omzetten van restwarmte. Dat levert mogelijk ruim vier megawatt op. Theo Pouw Eigen productie Theo Pouw heeft een prima band met de Provincie Utrecht, en dat is een stimulans om verder te gaan. “We hebben een goede samenwerking met de provincie, goede uitgangspunten en communicatie met elkaar. De ontwikkelingen waarvoor wij staan in de recycling wordt door de provincie toegejuicht.” Met de gemeente Utrecht worden er nog op een aantal thema’s gesprekken gevoerd. De stad verbiedt binnenkort vrachtvervoer met diesel binnen de milieuzone, het dwingt ondernemers over te stappen op elektrisch rijden. Pouw zou graag verder gaan door zijn vrachtwagens op waterstof te laten rijden. Een aantal jaren is er de wens van bedrijven in de regio een station voor waterstof aan te leggen. Dat komt vooralsnog niet van de grond. En daarom denkt Pouw na over het zelf produceren van waterstof, voor eigen gebruik. Ook wil het bedrijf de bevoorrading met bouwmaterialen in de stad Utrecht via water doen, al zijn er obstakels. “De stad heeft twee knelpunten, de bruggen en de losplekken. Niet alle bruggen kunnen open en dat beperkt de hoogte van de schepen nogal”, legt Anninga uit. Daardoor moet er vaker overgeslagen worden en lopen de kosten op. Morrien ziet het overigens niet gebeuren dat het wegvervoer in Utrecht verdwijnt: “Het zal iedere keer een combinatie zijn van wielen en water. Je komt nooit helemaal uit met water, tot voor de deur. Dat gaat niet.” << www.theopouw.nl Havenlocaties 2023 - 11
12 Online Touch Home