13

industrieproducent. Wanneer bedrijven het risico lopen in financiele problemen te raken vanwege iets dat buiten hun controle ligt, zoals een oorlog, moeten overheden wat mij betreft steun bieden. Tegelijkertijd hebben we samen een enorme klimaatuitdaging. En jullie, als sector, zijn al op de goede weg. We moeten wat mij betreft dan ook doorgaan met onze energietransitie. Transport, havens en industrieën hebben immers enorm geïnvesteerd in de energietransitie, om de bedrijfsvoering duurzamer en circulair te maken. Denk aan het Holland Hydrogen I project in de Rotterdamse haven of aan de varende batterij van Project Clean Amsterdam. Of de vijf binnenhavens van Smart Port Twente die in de regio inzetten op vervoer over water en samenwerken op het gebied van energieopgave, circulaire economie en digitalisering. Initiatieven te over! Ik ben vastbesloten om mij in het Europees Parlement in te blijven inzetten voor u. Niet alleen door dit soort projecten te stimuleren, maar ook met betrekking tot de bijbehorende infrastructuur. Namens de Europese liberalen onderhandel ik over de verordening inzake infrastructuur voor alternatieve brandstoffen. De beschikbaarheid van walstroom speelt hierbij een rol, maar ook waterstof en nog steeds LNG als transitiebrandstof, al dan niet in bio of synthetische vorm. Het is voor mij van groot belang dat de uitrol plaatsvindt met alle betrokken actoren: van havenautoriteiten tot terminalexploitanten, netbeheerders en Onshore Power Supply exploitanten. Om onze infrastructuur toekomstbestendig te maken, moeten we rekening houden met de klimaatbestendigheid van investeringen in onze Europese infrastructuur met behulp van de verordening voor het Trans-Europese Transport Netwerk. Dit zal ook bijdragen aan de modal shift-doelstellingen van de EU. Tegen 2030 moet bijvoorbeeld het aandeel transport via de binnenvaart en kustvaart met 25 % toenemen en moet het goederenvervoer per spoor stijgen met 50 %! Ik ben me ervan bewust dat de sector een zekere mate van (investerings)zekerheid, ondersteuning en vereenvoudiging van regels en financiering nodig heeft. Als u het mij vraagt, kan het Europese REPowerEU-pakket hieraan bijdragen. Met dit pakket maatregelen voor de energiemarkt is de EU verenigd en vastbesloten om energie te besparen, schone energie te produceren en de invoer van energie te diversifiëren. Daarnaast heeft het pakket een sterke link met NextGenerationEU en specifiek het coronaherstelfonds Recovery and Havenlocaties 2023 - 13 Resilience Facility (RRF). Dit vraagt om de benodigde hervormingen met als doel de Europese economie sterker en groener te maken. Voor deze investeringen biedt ook de Europese Investeringsbank (EIB) mogelijkheden. Zo wordt hun kredietvolume verhoogd tot 30 miljard euro. Verwacht wordt dat dit tegen 2027 ongeveer 115 miljard EUR aan particuliere investeringen zal opleveren voor investeringen in energietransitie projecten. Denk hierbij aan netwerkversterking, energieopslagprojecten en duurzame energieprojecten. Uiteindelijk moeten we een realistisch tijdschema in gedachten houden. Ons niet enkel blindstaren op jaartallen en percentages in ons politieke werk. Maar oog houden voor ons concurrentievermogen, het behoud van ons investeringsklimaat zekerstellen en de betaalbaarheid voor consumenten garanderen. Dat kunnen we doen door de discussie aan te gaan en naar elkaar te luisteren. Dat is wat ik altijd heb gedaan en zal blijven doen. Ik sta open voor uw inzichten en input om deze naar Brussel brengen. Neem dus vooral contact met mij op. Samen gaan we verder op weg naar duurzame en groeiende havens, logistiek en transport in Europa! <<

14 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication