19

steeds complexer geworden. De grootschalige wegwerkzaamheden aan de A16 en de A59 zijn wat naar achteren geschoven in de planning.” Nieuw Strategisch Plan Dat laatste geeft wat lucht, maar er zijn nieuwe uitdagingen bijgekomen, zegt de MCA-directeur. “De energietransitie, klimaatadaptie met name in relatie tot de waterstanden, de circulaire economie en de woningbouwopgave. Allemaal onderwerpen die op een of andere manier de binnenhavens raken.” Er wordt daarom verder gewerkt Digitale atlas maakt data-gedreven innovaties mogelijk MCA Brabant participeert samen met LCB (Logistics Community Brabant) in het project Digital Data Square Zuid-Nederland. Van Engelen: “Door informatiestromen te digitaliseren maken we informatie beschikbaar voor alle partijen in de keten. Daarmee haal je wellicht verladers over om te kiezen voor spoor of water. Het is ook een hulpmiddel om ladingstromen te bundelen en vervoersbewegingen te minimaliseren.” Eén van de tools die is ontwikkeld, is een digitale atlas van de provincie die precies laat zien wat er gebeurt: hoe verlopen de goederenstromen, wat is de terminalcapaciteit, welke knelpunten ontstaan als het volume toeneemt. “Je kunt er allerlei databronnen op aansluiten en zo ontstaat een hulpmiddel om data-gedreven innovaties mogelijk te maken.” Havenlocaties 2023 - 19 aan het Strategisch Plan dat rust op vijf pijlers. Ontsluiting en verbinding gaat over het neerzetten van een goede strategische organisatie. Innovatie en verduurzaming over onderwerpen als het ZES-concept. Infrastructuur over het overwinnen van de huidige limieten van bijvoorbeeld sluizen en andere kunstwerken. Efficiency door digitalisering betekent dat ketens transparanter moeten, zodat samenwerking mogelijk wordt. Internationalisering tot slot is nodig omdat de modal shift niet stopt bij de provincie- of landsgrens, zegt Van Engelen. << www.mcabrabant.nl

20 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication