23

ben wij die wellicht leeg op depot staan in Tilburg of Moerdijk. We kunnen containers dan snel zelf herpositioneren, zonder daarvoor naar Rotterdam te gaan. Zo kunnen we met onze depotfunctie, in samenwerking met de rederijen, export- en importstromen aan elkaar koppelen en reduceren we heel veel lege kilometers.” Van weg naar water richting Antwerpen Ook richting de Antwerpse zeehaven liggen mooie corridormogelijkheden om goederenstromen van de weg te halen. Remon: “Het Duitse Ruhrgebied heeft veel import vanuit Antwerpen, terwijl Nederlandse verladers de Antwerpse haven vooral gebruiken voor exportgoederen, die ze er veelal per truck naartoe brengen. Als wij de schepen, die hier voorbij varen vanuit het Ruhrgebied richting Antwerpen, kunnen bijladen met die containers, heeft dat veel voordelen: we besparen een hoop loze ruimte op zo’n schip, we trekken volume van de weg af dat, via het water, op al bestaande calls in de haven wordt ingeleverd. Een win-win voor alle partijen.” Samenwerken en kennisdeling Robert van Splunter en wethouder Hopmans geven aan dat deze initiatieven prachtig aansluiten bij de havenvisie die de gemeente momenteel actualiseert en bij de ontwikkeling van Brabant Ports, waarvan de deelname nu voorligt bij het College. “Het gaat erover om binnenhavens met elkaar te verbinden en de multimodaliteit van knooppunten te versterken. Door veel meer de samenwerking op te zoeken en aan kennisdeling te doen, kunnen we van het geheel meer maken dan de som der delen. En dat lukt nóg beter met zo’n mooi bedrijf als BTT binnen onze gelederen!” www.bttmultimodal.nl << Havenlocaties 2023 - 23

24 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication