25

Hybride onderwijs In september 2022 ging in Oosterhout de hybride opleiding Transport & Logistiek op locatie van start. Dit is een samenwerking tussen onderwijsinstelling Curio, gemeente Oosterhout en het Logistiek Platform Amerstreek (LPA). In deze opleiding op MBO-2 niveau krijgen jongeren 1 dag per week theorieles, in een speciaal ingericht lokaal bij logistiek dienstverlener Gefco (onderdeel van CEVA) en werken ze 4 dagen bij een logistiek bedrijf. Elke 9 weken hoppen ze naar een andere organisatie en maken zo kennis met alle facetten van het logistieke werkveld. “Dit is echt een unieke samenwerking voor onze regio tussen overheid, ondernemers en onderwijs”, vertelt Arie Rietveld. “We zetten alles op alles om jongeren te interesseren voor het mooie vakgebied van de logistiek en hen straks, hopelijk met een logistiek diploma, te behouden voor deze regio. De vergrijzing in onze sector is zo groot, we hebben die MBO-kanjers echt heel hard nodig in de toekomst.” lijntjes. Als er iets is, weten we elkaar altijd goed te vinden. Dat werkt echt prettig. Ik heb ervaring met andere gemeenten waar dat allemaal veel stroever gaat.” Gemeente en bedrijven trekken ook samen op in de lobby om een aftakking te krijgen op de Delta Corridor: een waterstofhoofdleiding die vanuit Rotterdam, via Moerdijk langs Oosterhout naar het Limburgse industrieterrein Chemelot loopt. “Er is bij veel van onze ondernemers interesse om vlnr Dees Melsen (wethouder economie), Hanneke Klerks (beleidsadviseur economie) en Arie Rietveld (OCT, Rietveld Logistic Group) Student Diego Hermans opent officieel het leslokaal, waar hij en z’n medestudenten sinds september les krijgen in logistiek en transport. De opleiding is in september begonnen en speelt zich af bij negen logistieke bedrijven in Oosterhout. Het leslokaal bevindt zich in het gebouw van autotransportbedrijf CEVA (voorheen Gefco). Achter Diego (van links naar rechts) staan de Oosterhoutse wethouders Guus Beenhakker en Dees Melsen, Rob Neutelings (Curio), Martijn van Gruijthuijsen (gedeputeerde) en Will Walravens (CEVA), die elk op hun eigen manier de opleiding mogelijk hebben gemaakt. daarop aan te sluiten en zo een duurzaam alternatief voor gas binnen te halen. We doen er alles aan om die aansluiting voor elkaar te krijgen”, aldus wethouder Dees Melsen (Economische Zaken). Havenvisie: verbinding en samenwerking Momenteel werkt de gemeente, met subsidie van de Regio West-Brabant, aan het opstellen van een Havenvisie. “Een intensieve klus, waarbij er allereerst geïnventariseerd wordt wat er allemaal, versnipperd over de gemeente, al plaatsvindt en waar we naartoe willen”, legt de wethouder uit. “Samenwerking met andere Brabantse ‘havenwethouders’ is daarbij heel belangrijk. Hoe kunnen we de havens beter laten samenwerken? Hoe kunnen we elkaar en onze bedrijven versterken, als het gaat over verduurzaming (bijvoorbeeld walstroom, elektrificatie schepen), regelgeving, beheer en onderhoud van kades of het goed op elkaar afstemmen van werkzaamheden.” “Onze ondernemers zijn heel blij dat we hiermee zijn begonnen en tonen grote betrokkenheid”, vult Hanneke Klerks aan. “Als wij als gemeente en regio goed georganiseerd zijn en goed communiceren, scheelt dat ondernemers heel veel gedoe.” Brabant Ports: goede ontwikkeling voor de provincie Ook kennisdeling speelt een belangrijke rol in de samenwerking. Melsen: “Oosterhout is een middelgrote gemeente en wij hebben lang niet zoveel maritieme vakkennis in huis als bijvoorbeeld Moerdijk. We zijn dan ook erg enthousiast over de plannen voor het MCA project Brabant Ports, de oprichting van een soort Havenbedrijf voor heel Brabant. Al 8 gemeentes hebben hun medewerking toegezegd. Ik zie dit als een heel goede ontwikkeling voor onze provincie.” Aandacht en subsidie voor kwaliteit bedrijventerreinen De gemeente Oosterhout besteedt veel zorg en aandacht aan de kwaliteit van de vele bedrijventerreinen. “Een aantrekkelijk bedrijventerrein voldoet aan drie criteria: het is schoon, heel en veilig”, aldus wethouder Melsen. “We hebben dit jaar een subsidieregeling in het leven geroepen - 200.000 euro voor de komende vier jaar - om bedrijventerreinen beter te ondersteunen en samenwerking tussen bedrijven te stimuleren. Met als doel: gezamenlijk inzetten op verduurzaming, vergroening, een betere bereikbaarheid en meer veiligheid, bijvoorbeeld door parkmanagement. Het doet me goed te zien hoe enthousiast ondernemers hiermee aan de slag gaan.” Het logistieke bedrijventerrein Weststad, waar ook de OCT terminal is gesitueerd, heeft al sinds 2017 een Bedrijven Investeringszone (BIZ), waarin alle deelnemers samen investeren. Hanneke: “Hier is in de afgelopen jaren al veel bereikt op het gebied van veiligheid en kwaliteit van de openbare ruimte. Er kwamen o.a. dixies, watertappunten, een parkeerplaats voor trucks en, heel belangrijk, een parkmanager, die zowel voor de bedrijven als voor de gemeente als aanspreekpunt fungeert.” Vanaf 2024 krijgt Oosterhout een nieuw bedrijventerrein erbij: Everdenberg-Oost, een 20 ha duurzaam ingericht terrein langs het Wilhelminakanaal. Hier komen voornamelijk bestaande Oosterhoutse MKB- en logistieke bedrijven die willen uitbreiden. << Havenlocaties 2023 - 25

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication