27

NVB koerst naar toekomstbestendige binnenhavens in een digitale en circulaire economie In 2020 is gestart met de uitvoering van de strategische agenda voor de periode 2020 -2025 met focus op de vijf thema’s, waaronder de thema’s Digitalisering en Duurzaam en Toekomstbestending Havenbeleid. Halverwege de uitvoering van de strategische agenda is een mooi moment om terug te blikken en vooruit te kijken. Welke resultaten heeft de NVB samen met en voor haar leden tot nu toe bereikt? En hoe gaan we de komende periode verder? Digitalisering Om als binnenhavens deel uit te kunnen maken van een slimme vervoers- en data-infrastructuur, nu en in de toekomst, moeten stappen worden gezet. In 2020 werd het startschot gegeven voor de eerste fase van het werkprogramma ‘Digitalisering en binnenhavens’, in coproductie met Topsector Logistiek met als resultaat de oplevering van richtlijnen en handvatten. In 2021 is de tweede fase van het werkprogramma van start gegaan met als doel dat iedere haven op eigen niveau kan aanhaken en stappen kan zetten in (door)ontwikkeling. Om de nodige focus in het werkprogramma aan te brengen is een set aan uniforme afspraken opgesteld voor het uitwisselen van data (zgn. afsprakenstelsel), een globale routekaart geschetst en vier kernprocessen voor binnenhavens geïdentificeerd: inning havengelden (1), ligplaatsenmanagement (2), walstroom (3) en assetmanagement (4). Per kernproces worden instrumenten opgeleverd die helpen om digitalisering naar een volgend niveau te brengen. Zo zijn in 2021 en 2022 instrumenten opgeleverd voor (door)ontwikkeling en digitaliseren van kernprocessen inning havengelden en wacht- en ligplaatsenmanagement. “In 2023 is de ambitie om zonder oponthoud samen te werken via het Platform Digitaal Transport en direct met Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) en het verschil te maken en door digitalisering de economische positie van de binnenhavens en binnenvaart te versterken”, zegt Eric Janse de Jonge. Duurzaam en toekomstgerichte havens een grote stap dichterbij Binnenhavens hebben behoefte aan een eenduidige en praktische aanpak om duurzaam havenbeleid te ontwikkelen. Dat begint bij de vraag: wat is duurzaamheid? Maar ook: waarom is een duurzaam havenbeleid van belang en hoe breng je dat in de praktijk? NVB speelt een voortrekkersrol voor professionalisering van duurzaam havenbeheer. Samen met geassocieerde organisaties Movares en DGMR heeft de NVB antwoord gegeven op de vragen en praktische instrumenten opgeleverd waarmee duurzaam en toekomstbestendigheid havenbeheer inzichtelijk wordt gemaakt. Als medeondertekenaar van de Green Deal Zeevaart, Binnenvaart en Havens is NVB betrokken bij de opgaven betreffende de voorzieningen voor alternatieve brandstoffen, inclusief bunkerinfrastructuur, en de uitrol walstroomvoorzieningen in binnenhavens. “Er komt een keer dat de Omgevingswet wordt ingevoerd. Gemeenten, provincies en waterschappen staan voor een behoorlijke opgave. De Handreiking en instrumenten die voor en met leden zijn ontwikkeld anticiperen op komst van de Omgevingswet. De NVB daagt haar leden uit om de online wegwijzer in te vullen en werk te maken van het verduurzamen van binnenhavens”, zegt Eric Janse de Jonge. Transitie naar energie-neutrale haven en circulaire hub Zee- en binnenhavens verzetten hun bakens, waarbij duurzaamheid en circulariteit steeds meer bepalend zijn. Dat is niet voor niets, Nederland wil in 2050 een volledig circulaire economie hebben. Zonder binnenhavens geen circulaire economie. Havens kunnen en moeten zich ontwikkelen van traditionele op- en overslaglocaties tot een plaats waar circulaire productie en duurzame logistiek samenkomen. Eind 2021 is het afstudeeronderzoek ‘Circulaire economie en binnenhavens’ afgerond. De onderzoeksresultaten bevatten een uitstekende uitwerking van de te verwachten scenario’s. Het maakt duidelijk dat het niet primair gaat om de breedte van goederenstromen, maar vooral om Nederlandse Vereniging van Binnenhavens deelt kennis en brengt samen NVB is in 1996 opgericht als kennis- en netwerkorganisatie en is het platform voor toekomstgerichte Nederlandse binnenhavens. NVB brengt binnenhavens samen op inhoud door kennis te delen over relevante thema’s en actuele ontwikkelingen. Het netwerk bestaat uit gemeenten, provincies, ontwikkelmaatschappijen en gerelateerde organisaties. het benutten van ruimte op terreinen en in havens. Ook andere onderzoeken leren dat ruimte en ruimtebenutting belangrijke sleutels zijn om transitie vorm te geven. “De transitie naar circulaire binnenhavens is geen vastomlijnd voorspelbaar proces. De NVB wil binnenhavens ondersteunen bij de doordenking van (her)inrichten van havens en werkt in 2023 toe naar een gezamenlijke visie die tegelijk ook flexibel is en nader kan worden ingevuld door de havens zélf”, zegt Eric Janse de Jonge. Parallel aan de vijf thema’s uit de strategische agenda zet de NVB zich in op andere thema’s die van belang zijn voor de toekomst van de binnenhavens. Samen met relevante partners, nationaal en internationaal, wordt gewerkt aan doorlopende en ongestoorde verbindingen in het logistieke netwerk van zeehavens, binnenhavens en achterlandverbindingen over weg, water en spoor. Op naar toekomstbestendige binnenhavens als onmisbare schakel in de logistieke keten! << Meer informatie Nederlandse Vereniging van Binnenhavens (NVB) Vasteland 78, 3011 BN Rotterdam 010 – 7989840 nvb@binnenvaart.nl havens.binnenvaart.nl Eric Janse de Jonge

28 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication