34

“We werken nauw samen met ZES en de producent van onze MAX-schepen om de schepen voor te bereiden op deze batterijtechnologie”, legt Joop Mijland uit. “Bij het aanpassen van het schip van conventionele technologie naar hybride kan hier al rekening mee worden gehouden. We zijn ook bezig om, samen met andere eigenaren van schepen, een overzicht te krijgen van de aanpassingen die nodig zijn om hun schepen op batterijtechniek aan te kunnen drijven.” Varen op waterstof Het binnenvaartschip de MS Maas is inmiddels aangepast om te varen op waterstof. Dit schip gaat varen tussen de terminals in Rotterdam en de BCTN terminal in Meerhout (B). Deze barge wordt ingezet om containers van NIKE te vervoeren, waarmee tegemoet wordt gekomen aan hun specifieke wens voor emissie-vrij transport. Elektrificatie andere voertuigen Naast de schepen wordt ook voor het terminalmaterieel (reachstackers en empty handlers) de overgang naar elektrificatie verder ontwikkeld. Er zijn hiervoor verschillende scenario’s gemaakt die nauw samenhangen met het uitrollen van de laadinfrastructuur op de diverse terminals. Voor de first en last mile maakt Inland Terminals Group op verschillende terminals al gebruik van elektrische trucks. “De ontwikkelingen op dit gebied gaan snel”, vertelt Joop Mijland. “De actieradius van elektrische trucks wordt gelukkig steeds groter. We investeren ook in faciliteiten voor het snel laden van deze trucks.” Locatie Alblasserdam Beringen Den Bosch Deventer Geel Groningen Lanaken Leeuwarden Lommel Meerhout Meppel Nijmegen Roermond Venray Totaal Terminal m2 48.000 m2 30.000 m2 45.000 m2 15.000 m2 34.000 m2 29.000 m2 20.000 m2 25.000 m2 20.000 m2 130.000 m2 34.000 m2 40.000 m2 18.000 m2 56.000 m2 544.000 m2 Capaciteit TEU 140.000 60.000 160.000 30.000 70.000 116.000 80.000 100.000 60.000 400.000 136.000 160.000 72.000 125.000 1.709.000 Kranen 2 1 2 1 1 2 1 1 1 2 1 2 1 1 19 Calls (p.w.) 21 6 15 6 15 6 8 4 6 15 4 14 6 8 134 Kadelengte 255 m. 240 m. 295 m. 160 m. 125 m. 185 m. 200 m. 115 m. 110 m. 350 m. 160 m. 310 m. 110 m. 350 m. 2965 m. Test met rijden op waterstof Daarnaast doet Inland Terminals Group, samen met Vos Logistics, een test met twee trucks op waterstof. “Voor de toekomst verwachten wij te gaan rijden met een mix van elektrische trucks (voor kortere afstanden en met bijpassende laadinfra) en trucks op waterstof (voor langere afstanden). We schatten dat het 3 tot 8 jaar zal duren om al onze voertuigen op fossiele brandstoffen, te vervangen door een groen alternatief”, aldus Mijland. Voorloper bij digitalisering Op het vlak van digitalisering loopt Inland Terminals Group voor in het aanbieden van bijvoorbeeld de E-CMR. “Dit is een digitaal transportdocument”, legt Joop Mijland uit. “Het grote voordeel is dat de klant, direct na ontvangst van de container, de vrachtbrief in een digitaal (en klant-specifiek) Portal ontvangt. Dat Portal biedt overigens ook alle faciliteiten om de containerbewegingen te volgen, transporten online te boeken en eigen overzichten te genereren.” Daarnaast bieden BCTN en MCS klantgerichte API oplossingen. Ook worden real time updates over de verwachte en daadwerkelijke aankomst- en vertrektijden van een schip, per terminal en per kade bijgehouden. Hiermee kan de planning nog efficiënter worden uitgevoerd. << 34 - Havenlocaties 2023

35 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication