39

het heel belangrijk dat ons werk op de terminal niet verstoord wordt tijdens een traject van plaatsing van de panelen.” Een uitdaging die KiesZon niet uit de weg gaat. “Bij de voorbereiding van een zonnestroomproject houd je altijd rekening met de omstandigheden op de locatie”, vertelt Selim Öztürk, lead engineer bij KiesZon. Op deze locatie, in de haven van Rotterdam, zijn dat net iets andere omstandigheden. “Denk aan windzones. Dit heeft altijd invloed, maar aan de kust speelt dat een nog grotere rol. Hier worden analyses voor gedaan om alles goed in kaart te brengen. Daarnaast heb je ook te maken met corrosie door zeelucht. Je moet hierdoor bij je materiaalkeuze extra factoren meenemen en mee laten wegen. Die materialen moeten bestand zijn tegen deze specifieke omstandigheden. Beide omstandigheden bekijken en beoordelen we heel goed tijdens het engineeren van het zonnedak.” Binnen het engineerteam van KiesZon wordt elke uitdaging binnen het project onder de loep genomen. “Uiteindelijk optimaliseren en ontwerpen we alles dusdanig dat het project op een kwalitatieve en veilige manier uitgevoerd kan worden.” Project Rhenus Rotterdam in cijfers Oplevering: 2022 Jaaropbrengst: 6.000.000 kWh Vermeden CO2 uitstoot per jaar: 4.000.000 kg Met de opgewekte stroom kunnen, ter vergelijking, meer dan 2.000 gemiddelde Nederlandse huishoudens jaarlijks van stroom worden voorzien. De realisatie Naast dat KiesZon alle kennis en expertise omtrent zonnestroominstallaties in huis heeft, staat veiligheid hoog in het vaandel bij het bedrijf. Daar wordt op een locatie als in de Rotterdamse haven dan ook goed naar gekeken. Marc Donkersloot, als hoofd-uitvoerder van KiesZon betrokken bij het project van Rhenus Logistics: “Een terminal in een haven is een drukke locatie, er is veel beweging en het werk van de klant moet te allen tijde door kunnen gaan. Om hier goed op voorbereid te zijn en veilig te kunnen werken, gaan we zoals altijd voor de start van de realisatiefase langs op de locatie voor een schouw. Wat gebeurt er allemaal op deze specifieke locatie? De plekken zijn schaars op een terminal dus waar kunnen we een bouwplaats creëren? We kijken hoe we veilig kunnen bouwen zonder dat dit de werkzaamheden van de klant beperkt. We regelen het zo dat het werk van de klant altijd door kan blijven gaan.” Een belangrijk aspect hierbij is dat KiesZon vooraf een VGM-plan (veiligheid, gezondheid en milieu) opstelt. Samen met de klant wordt gekeken naar Over KiesZon KiesZon, onderdeel van Greenchoice, heeft met haar partners de afgelopen 10 jaar de basis gelegd voor de volgende stap in de energietransitie: een 100 procent groene energievoorziening. Ze integreren innovaties in slimme energiesystemen, met het zonnedak als basis. Zo bouwt KiesZon de elektrische infrastructuur van de toekomst en maakt het vastgoed niet alleen aantrekkelijker, maar ook bestendig voor komende generaties. potentiële gevaren op de locatie en vervolgens gaan ze direct op zoek naar een beheersmaatregel hiervoor. Donkersloot: “Dit plan biedt de klant rust en duidelijkheid. Je maakt goede afspraken met de klant, maar op een locatie zoals bij Rhenus op de terminal is het belangrijk om te beseffen dat een dag er anders uit kan zien. Het werk van de klant gaat altijd voor, daar moeten we flexibel in zijn. Dan is het aan ons om alles tot uitvoering te brengen en dat is waar KiesZon goed in is.” << www.kieszon.nl Havenlocaties 2023 - 39

40 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication