44

Port of Harlingen wil duurzame economische motor voor Fryslân zijn Port of Harlingen vierde eind vorig jaar het vijfjarig bestaan als zelfstandig havenbedrijf. Dat werd gevierd met de nieuwe huisvesting aan de Waddenpromenade, de opening van een innovatieve vissteiger en de modernisering van het havenmanagementsysteem en de verkeerstoren. Port of Harlingen is daarmee goed voorbereid op de toekomst. Daarin speelt het havenbedrijf een steeds grotere rol in de regionale, duurzamere economie. Paul Pot “P ort of Harlingen pakt als havenbedrijf niet alleen de verantwoordelijkheid voor de economische ontwikkeling, het beheer, het onderhoud en de exploitatie van de havens in Harlingen”, zegt directeur Paul Pot. “We zorgen er ook voor dat we als belangrijke schakel in Friesland meewerken aan de landelijke transitie naar een duurzame economie. Daarin hebben wij een belangrijke rol te spelen.” Port of Harlingen zoekt daarbij altijd naar een goede balans tussen ecologie en economie. “We zijn gesitueerd aan de prachtige Waddenzee. We weten hoe belangrijk het is om goed voor het klimaat te zorgen. Juist als havenbedrijf kunnen we regionaal veel betekenen bij het verduurzamen van onze economie. Vanuit deze visie zetten we als haven koers richting 2035. In dat jaar willen we hét duurzame maritieme logistieke hart van Noord-Nederland zijn.” Belangrijke rol op veel gebieden Volgens Pot zijn er al mooie ontwikkelingen gaande die bijdragen aan deze duurzame koers. “Dat hebben we deels te danken aan onze strategische ligging. We zijn de enige zeehaven van Friesland. Daardoor zijn we een belangrijk logistiek knooppunt voor de verbindingen tussen zee en achterland. Er worden hier ladingen overgeslagen uit zee- en binnenvaarten. Denk aan zand, grind, hout en pootaardappelen. De vis wordt hier zelfs grotendeels ter plekke verwerkt.” Ook heeft Port of Harlingen een schakelfunctie om de diverse sectoren goed te laten functioneren en met elkaar te laten samenwerken. In Harlingen worden bijvoorbeeld schepen en jachten gebouwd, afgebouwd, gerepareerd en onderhouden. En de veerdiensten naar de Waddeneilanden maken gebruik van Port of Harlingen. Pot: “Kortom, we spelen als haven op veel gebieden een rol.” Natte economie nodig voor transitie Die unieke positie wil Pot verder uitbouwen. Het havenbedrijf wil hiervoor graag nog meer samenwerken met provincie, gemeenten, natuurorganisaties, stakeholders en andere partijen. “Met elkaar kunnen we de natte economie verder stimuleren en resultaten behalen op het gebied van vestigingsklimaat, werkgelegenheid, circulariteit en duurzaamheid. Zonder natte economie is de transitie naar een duurzame en circulaire economie niet mogelijk.” Port of Harlingen is vanuit die gedachtegang mede-initiator en aangesloten bij Haven Netwerk Fryslân. Deze stichting zet zich in voor het toekomstgericht versterken van de natte economie, onder meer met het verbeteren van het Friese waterwegennetwerk en de binnenhavens met bedrijventerreinen. “Werken aan een duurzame regionale economie gaat verder dan kijken naar je eigen bedrijf”, zegt Pot. “Soms is het voor een duurzame regionale economie bijvoorbeeld beter als een bedrijf zich elders in de provincie vestigt. Als havenbedrijf zijn we druk bezig met het herstructureren en beter benutten van onze eigen terreinen. Soms blijkt dat een nieuw bedrijf beter past op een andere plek in de provincie. Ook dan denken we graag mee en pakken we onze faciliterende rol.” Verder kijken dan Harlingen Zo heeft Port of Harlingen onlangs samen met een innovatief bedrijf, dat zich specialiseert in circulaire energie, besloten om het bedrijf toch niet in de Harlinger haven te vestigen. “We zagen betere opties voor meerdere vestigingen in de provincie. Dat juichen wij toe. Want dit zorgt voor werkgelegenheid in andere gemeenten. Bovendien is het een bedrijf dat een belangrijke bijdrage gaat leveren aan duurzame energie. Vaak heeft dat lokaal een positief effect.” 44 - Havenlocaties 2023

45 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication