49

gemaakt.” En verder houdt hij zich als directeur bezig met meerdere terminals en de holding. Rens: “Wij mikken strategisch op energie. Tien jaar geleden was dat de overslag van buizen voor gas en olie. Je ziet dat we meebewegen in de behoefte, de elektrificatie op zee, windmolens en kabels.” TMA is voorbereid op de volgende ontwikkeling, als er op de Noordzee waterstof opgewekt gaat worden, dan zijn er buizen nodig, en daar zijn de kades ook geschikt voor. Zover is het nog niet, nu richt TMA zich vooral op windturbines en aanverwant. Denk groot Willem: “We willen vooral klanten met grote dingen. We hebben de eigen specialistische hijsmaterialen, havenkranen en reachstackers om te laden en lossen.” De afgelopen jaren was TMA druk met projecten op en rond het IJsselmeer. “Wij hebben al ruim honderdvijftig turbines gefaciliteerd.” Volgens Willem komt de nadruk voor de aanleg van windmolenparken de komende jaren vooral op de Noordzee te liggen. De gebruikelijke overslagplaatsen zitten vol. “Onze locaties zitten ook redelijk vol, maar we hebben hier in Amsterdam tenminste nog ruimte. Al moet je snel zijn, want dit jaar zitten we goed met onze vullingsgraad”, vertelt Willem niet zonder trots. Het bedrijf heeft de expertise en ervaring in huis om direct te handelen. “We hebben een groep flexibele en enthousiaste mensen, die super getraind zijn. En vergeet niet dat we aan 14 meter diep water liggen, met prima verbindingen naar het binnenland, maar lading kan ook weer naar zee als dat moet.” En het kan over de weg, “We hebben bladen liggen voor de Noordoostpolder. Die zijn 85 meter lang”, vertelt Willem. “Daar doe je een trekker voor en een dolly achter, en dan kunnen ze hier zo het terrein af, via de A5 naar de polder.” Op het terrein van TMA worden alle onderdelen van een windmolen verzameld, torendelen, nacellen en bladen. Die komen in grote aantallen per zeeschip binnen. Vervolgens worden alle onderdelen voor één turbine op een ponton geplaatst die vervolgens naar de bouwlocaties wordt gevaren. Ter plekke wordt in één dag de molen in elkaar gezet. Michael: “Wij zijn de logistieke hub die het bouwen mogelijk maakt.” En die hub zijn ze ook voor de kabelindustrie. “Al die windmolens op zee of in het IJsselmeer hebben ook een kabel nodig, anders heeft het weinig zin”, zegt Willem. TMA werkt samen met WIND uit Alkmaar, marktleider op dat gebied. “Zij gebruiken onze locaties voor de opslag. En die kabels worden aan onze kades op kabellegers gespoeld.” Zon Een nieuwe ontwikkeling zijn zonnepanelen op zee. “SolarDuck gaat, als pilot, zes eilanden op de Noordzee bouwen, tussen de windmolens, met Havenlocaties 2023 - 49 Rens Rohde en Willem Mantel zonnepanelen. Als dat werkt dan komen andere windmolenparken vol te liggen met zonnepanelen.” TMA is dus een logistiek dienstverlener in de breedste zin van het woord, met een omzet van 175 miljoen en 250 werknemers. De veelzijdigheid komt ook tot uiting door de multi-purposeterminals in Velsen-Noord, Beverwijk, Harlingen, IJmuiden, Kampen en Antwerpen. TMA biedt oplossingen voor land-, zee- en luchtvervoer, stuwadoors, goederenoverslag, projectlading, opslag, douaneafhandeling en value added services. Rens vertelt: “Wij vinden het leuk om te luisteren naar de klant, die heeft een logistiek vraagstuk en wij lossen het op.” TMA is dus niet samen te vatten in één zin, of het moet zijn: aan veelzijdigheid geen gebrek bij een bedrijf waar ‘ja, dat kan’, altijd het uitgangspunt is. << www.tmalogistics.nl

50 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication