51

de voor de corridor relevante regio’s. Dit wordt uitgewerkt door knooppunten van bovengemiddeld belang die in deze regio’s zijn gevestigd in samenhang te ontwikkelen. De volgende knooppunten zijn vastgesteld op de corridors richting Oost en Zuidoost: Rotterdam, Moerdijk, Tilburg, Tiel, Nijmegen/Arnhem, Venlo en Sittard-Geleen/ Stein. Knooppunten die regelmatig in deze publicatie opduiken. Vijf pijlers geven focus aan het programma Topcorridors Voor het geven van focus aan het gezamenlijke programma in de Topcorridor zijn vijf pijlers geformuleerd door de gezamenlijke corridorpartijen. Naast de versterking van multimodale vervoer en verduurzaming van het goederenvervoer zijn er nog drie pijlers. Ten eerste: het garanderen van toekomstbestendige verbindingen op de corridor richting achterland – relevant gegeven bijvoorbeeld de problemen met laag water voor de binnenvaart of de uitdagingen op de weginfrastructuur wegens de grote onderhoudsopgave. Ten tweede: het vergroten van duurzame ruimtelijke ontwikkelingen van de strategische knooppunten op de corridor. Relevante onderwerpen: het gebrek aan ruimte en de maatschappelijke weerstand tegen verspreid voorkomende XXL-distributiecentra. En ten derde: efficiënte uitwisseling van data. Dit is cruciaal voor het aanbieden van logistieke oplossingen op corridorniveau – bijvoorbeeld in de aansluiting tussen knooppunten op de corridor en de diepzeecontainerterminals. Denk hierbij aan het recent operationeel zijnde platform Nextlogic om de containerafhandeling per binnenvaart in de Rotterdamse haven te faciliteren. Corridoraanpak: samenhangende aanpak op niveau van de Topcorridor De Toekomstagenda Corridorsamenwerking 2030 ziet de ruimtelijk-economische ontwikkeling van Terminal P&O Ferries Europoort: intermodale overslag van kraanbare trailers knooppunten als verantwoordelijkheid van provincies en gemeenten én van ontwikkelaars en beheerders van bedrijventerreinen. De corridoraanpak levert ten eerste een gezamenlijk beleid op om uitbreidingen en/of nieuwe vestigingen op knooppunten te faciliteren en te regisseren, met oog op het accommoderen van (inter)nationaal georiënteerde logistieke bedrijvigheid (distributie), maakindustrie en de agro-foodsector. De aanpak maakt het mogelijk slim gebruik te maken van de beperkte ruimte in knooppunten voor bedrijfsactiviteiten die aansluiten bij het specifieke profiel van knooppunten in sectoren waar het knooppunt onderscheidend in is – zoals value added logistics of maakindustrie –, én het geven van voorkeur aan bedrijven met intermodale aan- en afvoer. Daarnaast stuurt de corridoraanpak op complementariteit en de kracht van diversiteit, inclusief een ruimtelijk-economisch profiel per strategisch bovengemiddeld knooppunt, in nauwe samenhang met bestaande ruimtelijk-economische ontwikkelstrategieën, verstedelijkingsstrategieën en ontwikkelplannen voor bedrijventerreinen in de regio’s. CTT Terminal Pernis: multimodale containeroverslag: prioriteit Topcorridors Landschappelijke inpassing van grote distributiecentra, gericht op het verminderen van de druk op de kwaliteit van de leefomgeving is een belangrijk aangrijpingspunt in de corridoraanpak. Dit vraagt dat de vestiging van distributiecentra door actieve sturing wordt geclusterd op bestaande terreinen en vervolgens op knooppunten langs (inter)nationale corridors. Het resultaat van de corridoraanpak is het maken van samenwerkingsafspraken tussen regio’s/ knooppunten op de corridor, uitgaande van het corridorbelang maar met oog voor complementariteit tussen knooppunten. Succesvolle voorbeelden van corridorsamenwerking zijn zichtbaar in de samenwerking tussen containerterminals – zoals de elders in deze uitgave besproken West-Brabant Corridor, gericht op vergroten van de efficiëntie van de binnenvaartcontainerafhandeling in de Rotterdamse haven. Daarnaast wordt hard gewerkt aan onder meer digitale samenwerking, modal shift, ketensamenwerking, de uitrol van duurzame energiedragers als waterstof, aanvullend beleid voor het wegvervoer en buisleidinginfrastructuur. Alhoewel het programma al een klein decennium loopt zullen de resultaten van bovengenoemde thema’s de prestaties van de corridor Oost en Zuidoost in het komende decennium diepgaand verbeteren en verduurzamen. In de komende jaren kan de oogst van de investeringen uit de afgelopen jaren worden binnengehaald. The best is yet to come! << * Dit artikel is op persoonlijke titel geschreven. De auteur is lid van de Wetenschappelijke Adviesraad Topcorridors en schreef het Knooppuntplan Rotterdam, waar uit geput is voor deze bijdrage. Hij is werkzaam bij Erasmus UPT. De tekst is grotendeels ontleend aan de Toekomstagenda Corridorontwikkeling 2030 (https://www.topcorridors.com/ programma+goederenvervoercorridors/ toekomstagenda/default.aspx) Havenlocaties 2023 - 51

52 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication