54

Mijlpalen • • • tigde en nieuwe ‘bewoners’ in en om de havens. En zelfs voor heel Nederland. 2025: Zwolle klimaatadaptief 2030: Meppel afvalvrij 2035: Kampen energieneutraal elkaar vinden. Of dat nu duurzaamheid, de energietransitie of economische ontwikkeling betreft.” Zo is Port of Zwolle de verbindende schakel, aanjager, spin in het web, of hoe je het ook noemen wilt voor economie en bedrijvigheid in de regio. Continu op zoek naar samenwerkingspartners, co-financiering en Europese bijdragen voor gevesLobbyen voor duurzame economie Van den Ende: “Zo lobbyen we voor het verbreden en verdiepen van de sluis bij Korwerderzand. Als dat lukt, is dat niet alleen voor de regio, maar voor heel Nederland van belang. Want daarmee wordt Port of Zwolle de verst landinwaarts gelegen zeehaven. Dat vraagt een grote investering, ook van de bedrijven. Wij voeren nu de lobby in Den Haag en in Europa. Dat doen we ook voor de grote projecten rond circulaire bedrijvigheid en de andere innovaSamenwerkingsverbanden NONSTOP OVERHEDEN Zwolle, Meppel, Kampen ONDERNEMERS DUAL PORTS 4 ICOONPROJECTEN RIJKSOVERHEID NOORDELIJK INNOVATIELAB CIRCULAIRE ECONOMIE (NICE) ‘GREEN DEAL’ Port of Zwolle, spin in het web ties. Vanavond vertrek ik bijvoorbeeld weer naar Hamburg, waar we samenwerken in drie Europese projecten, waaronder RED II dat gaat over het gebruik van alternatieve brandstoffen. Die inzet voor onze havens blijft belangrijk. Want een haven is als een kachel die nooit uitgaat, zoals de CEO van Port of Rotterdam ooit zei. In economische voorspoed loeit hij witheet. In mindere tijden, koelt hij wel af, maar hij gaat nooit uit. Mensen blijven altijd eten.” << www.portofzwolle.nl 54 - Havenlocaties 2023

55 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication