De Twentse havens zijn multimodaal, waarbij zowel Almelo, Enschede als Hengelo over een binnenhaven beschikken. Die van Hengelo is zelfs de grootste binnenhaven van Nederland. “Nobian, het vroegere Akzo, zit in Hengelo. Dat bedrijf levert heel veel zout aan het Ruhrgebied. Dat doen ze vanuit de haven in Hengelo met schepen. Boekelo, hier vlakbij, is de bakermat van de zoutwinning. Maar er wordt ook veel metaal en hout vervoerd, en natuurlijk producten voor de grote warehouses op het XL Businesspark.” “We hebben voor het Twentekanaal water nodig vanuit de IJssel. In augustus vorig jaar stond het water kritiek laag. Dan ga ik met onze stakeholders, de wethouders, burgers en bedrijven, kijken hoe we het Twentekanaal in de toekomst bevaarbaar kunnen houden. Dan overleggen we ook met gemeenten langs de IJssel, zoals Zutphen en Deventer. Maar ook zorgen we ervoor dat minister Harbers aangesloten is. Alles om onze positie te benadrukken. We moeten ons bestaansrecht economisch laten zien, Twentenaren houden niet van blabla, maar van reële verhalen.” Parkeergaragemodel “We willen dat alle schippers die over het Twentekanaal varen dezelfde voorzieningen aangeboden krijgen, inclusief walstroomkasten met het liefst natuurlijk groene stroom. Daar zijn we nu druk mee bezig. Doordat je samenwerkt kun je daar ook echt een vuist in maken. Mijn ambitie is om het zo te maken dat een schipper overal op het Twentekanaal met dezelfde eenvoudige administratie te maken heeft en dezelfde uniforme voorzieningen. De gemeenten voor wie ik werk nemen natuurlijk het besluit hierover, maar het liefst zou ik het zo doen dat een schipper bij het binnenvaren bij Sluis Eefde zich opgeeft, dat hij zegt wat hij komt doen en waar hij naartoe gaat en dat hij via Eefde weer terugvaart. En dan automatisch een factuur krijgt. Net zoals in een parkeergarage. Een gezamenlijk administratief systeem voor het hele havengebied inrichten, dat zou ideaal zijn.” “Gemeenten moeten ook het belang van onze organisatie naar hun burgers kunnen verantwoorden. Er moet dus een goed businessmodel achter de samenwerking zitten. Stakeholders moeten weten waartoe wij op aarde zijn, als organisatie. Natuurlijk wil ik dan ook een toename van havenverbonden bedrijven, ondernemingen die de haven kunnen gebruiken bij hun werk.” Duurzaamheid Ook vergroening speelt een rol, zoals hij al aangaf met de ambitie voor groene walstroom. Smakelijk lachend: “Hoewel ik zelf een soort oliemannetje probeer te zijn, moeten we een slag maken met duurzame scheepvaart en duurzaam transport. Dat wil ik zeker stimuleren. Een toenemend positief effect op milieu, leefbaarheid en veiligheid en een verbetering van de dienstverlening richting alle bedrijven die met de scheepvaart te maken krijgen. Van schippers tot bedrijven die schepen inhuren voor hun transport.” << www.portoftwente.com Havenlocaties 2023 - 57
58 Online Touch Home