61

Enthousiast Inmiddels bezocht het consortium een aantal bedrijven in de havens van Roermond, Stein en Maastricht. De bedrijven werd gevraagd of ze de SDG’s kenden en of ze mee wilden doen aan een onderzoek om de voor hen relevante SDG’s in kaart te brengen. “We bezochten een bedrijf dat in eerste instantie fel tegen was en zijn gegevens op bedrijfsniveau niet wilde delen vanwege de vertrouwelijkheid ervan. Toen we inzichtelijk maakten hoe het samenbrengen van alle gegevens uitpakte op havenniveau, en wat je er vervolgens mee kunt doen, werd het ineens enthousiast en kwam het zelfs met extra tips.” SDG Model Intrinsieke motivatie “Dit kwalitatieve onderzoek was nodig om de duurzame en circulaire doelen als nulmeting op bedrijfsniveau en de intrinsieke motivatie vanuit de bedrijven te weten te komen. Dat hebben we geaggregeerd naar havenniveau en vertaald naar een set van vier à vijf dominante SDGdoelstellingen die voor die specifieke haven belangrijk zijn. Vervolgens hebben wij die doelstellingen vertaald naar concrete toepassingen, zoals een duurzame havenkade. Kies je bijvoorbeeld voor een damwand van staal of een duurzamere variant, bijvoorbeeld gemaakt van biobased materiaal. Of denk aan het delen van een kraan op de kademuur om de modal shift van weg naar water te bevorderen en daarmee de CO2-uitstoot voor de omgeving te verlagen.” Andere onderwerpen zijn onder meer het toepassen van walstroom, realiseren van drinkwatervoorzieningen of inzetten van afvalscheidingsunits en integratie met de lokale circulaire economy. “De volgende stap is om de intrinsieke motivatie vanuit de havens te kwantificeren naar meetbare doelen en de vigerende wet- en regelgeving zodat ze onder andere gekoppeld kunnen worden aan de doelstellingen binnen TEN-T, omgevingsplannen en gebiedsvisies.” Meer in verbinding “Het draait erom dat je als haven meer in verbinding staat met je omgeving. Havens staan nog te vaak met hun rug naar de stad. Door 17 doelen voor een betere wereld De Sustainable Development Goals (SDG’s) zijn zeventien doelen om van de wereld een betere plek te maken in 2030. Ze zijn een mondiaal kompas voor uitdagingen als armoede, onderwijs en de klimaatcrisis. SDG Nederland is het netwerk van iedereen in ons land die aan de doelen wil bijdragen. De 17 doelen zijn: • Geen armoede • Geen honger • Goede gezondheid en welzijn • Kwaliteitsonderwijs • Gendergelijkheid • Schoon water en sanitair • Betaalbare en duurzame energie • Eerlijk werk en economische groei • Industrie, innovatie en infrastructuur • Ongelijkheid verminderen • Duurzame steden en gemeenschappen • Verantwoorde consumptie en productie • Klimaatactie • Leven in het water • Leven op het land • Vrede, justitie en sterke publieke diensten • Partnerschap om doelstellingen te bereiken Meer informatie op: sdgnederland.nl nieuwe ontwikkelingen te benaderen vanuit de SDG’s wordt het makkelijker de koppeling te maken tussen haven en stad. Het is ook een manier om je doelstellingen meetbaar te maken. Als het doel is meer biodiversiteit, wat betekent dat dan? Meer bijen? Meer bloemen? Met de SDG’s heb je een uniforme manier van vergelijken die iedereen begrijpt.” Decision support model In een volgende fase wil het consortium een decision support model ontwikkelen dat een college van B&W kan gebruiken bij het nemen van beslissingen. “Een digitale kopie van de haven met real time data die bijvoorbeeld laat zien of bepaalde doelen wel of niet zijn gehaald. Denk aan het verminderen van de CO2-uitstoot, of het ‘van de weg halen’ van containers, of het vergroten van de biodiversiteit. Zodat je ook de ‘waarom niet’ vraag kunt stellen.” Maatgevend De nieuwe werkwijze helpt de havens van Blueports vooruit in het bereiken van hun doelstellingen, ook in verbinding met hun omgeving, denkt De Leeuw. “Ze zijn ook maatgevend; omgeving en gemeente kunnen erop aansluiten, maar ook andere havens. Bijvoorbeeld in de afstemming van waterstof en batterijwisselpunten.” Op termijn wil De Leeuw alle havens in de ruit Rotterdam – Nijmegen –Maastricht - Rotterdam op SDG-niveau in kaart hebben. “Dan kunnen we ze onderling vergelijken en beter inzetten op hun individuele kracht. Het zorgt voor toegevoegde waarde op hun doelstellingen ten aanzien van duurzaamheid en circulariteit.” Deze kwalitatieve nulmeting zal ook als basis en vertrekpunt dienen voor de Binnenhavensamenwerkingen op de corridor: van Limburg – Brabant - Gelderland – Zuid-Holland - Vlaanderen en Nordrhein - Westfalen. De subsidieaanvraag met SDG ondersteuning voor Maastricht, Roermond en Stein ging medio januari de deur uit en De Leeuw verwacht in de loop van juni 2023 een antwoord uit Brussel. De signalen die hij tot nu toe opving, zijn hoopgevend. “Men is enthousiast over onze aanpak. Het wordt gezien als nieuw en verfrissend, en het sluit aan op de circulaire en duurzaamheidsdoelstellingen op mondiaal niveau.” << Havenlocaties 2023 - 61

62 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication