65

Nieuw Reijerwaard: virtueel watergebonden agrologistiek terrein Bart Kuipers* Maritiem-logistieke innovaties Nieuw Reijerwaard is een nieuw agrologistiek bedrijventerrein gelegen tussen Barendrecht en Ridderkerk, in de oksel van knooppunt RidderkerkNoord. Raar om dit knooppunt in de publicatie Havenlocaties op te nemen? Nee. Het is een terrein dat zich ontwikkelt tot een ‘virtueel watergebonden agrologistiek terrein’. Virtueel door toepassing van twee maritiem-logistieke innovaties: de ontwikkeling van een ‘reeferhub’ en de ontwikkeling van de ‘bargelijndienst Dutch Fresh Port’. Deze twee vernieuwingen zijn geïntroduceerd door programma-manager Michiel Jak, voor het samenwerkingsprogramma ‘MoVe’ – samen met de Provincie Zuid-Holland en de Greenport WestHolland – en zijn volop in ontwikkeling. Ruimtegebrek MoVe wil de samenwerking tussen Greenport en Mainport versterken. En deze versterking is nodig om een oplossing te bieden aan één van de grootste problemen van zowel de Mainport als de Greenport: een groot gebrek aan ruimte. Twee jaar geleden was nog sprake van twee mogelijke locaties in de Rotterdamse regio om aan de vraag naar agrologistieke terreinen te voldoen: de Rotterdam Food Hub – zie elders in deze publicatie – en Nieuw Reijerwaard. Nieuw Reijerwaard is inmiddels nagenoeg vol. Onstuitbare groei in agrologistiek Er is sprake van een stormachtige ontwikkeling in de Rotterdamse haven waarbij koelcontainers – in het maritieme jargon ‘reefers’ genoemd – fruit uit met name Zuid- en Midden Amerika en Zuid-Afrika naar ons land brengen. Dit fruit wordt in warehouses in-, om- en verpakt en wordt gerijpt tot op het Groenenboom Container Transferium Ridderkerk: dedicated toelevering naar Nieuw Reijerwaard moment dat het bijna gereed is voor consumptie, om vervolgens over de weg naar supermarkt-DC’s verspreid over heel Noordwest-Europa te worden vervoerd. De avocado is het symbool van deze ontwikkeling: er is een onstuitbare vraag naar deze vrucht. De avocado was goed voor een jaarlijkse exportgroei vanuit Nederland van meer dan twintig procent in de afgelopen jaren. Met deze groei, groeide ook het aantal warehouses. Deze groei was er in belangrijke mate voor verantwoordelijk dat de agrologistieke terreinen in het Westland, het Oostland (het gebied tussen Gouda en Zoetermeer) en de Dutch Fresh Port nabij Barendrecht, waaronder Nieuw Reijerwaard, in no time vol raakten. Reeferhub en bargelijndienst De reeferhub en bargelijndienst moeten er voor zorgen dat de logistiek op Nieuw Reijerwaard op duurzame wijze plaats vindt. Een reeferhub is een beveiligde bufferlocatie met stroomaansluitingen die de inhoud van de reefers koel houden (reeferVestiging Bakker Barendrecht op Nieuw Reijerwaard: agrologistieke bevoorrading van Nederlandse supermarkten plugs) en die 24/7 open is. Daardoor is het mogelijk om de reefers ’s nachts vanaf de Maasvlakte te laten komen waardoor de A15 in de spits wordt vermeden en waarbij minder emissies worden gerealiseerd. Ook de binnenvaartlijndienst heeft deze voordelen voor bereikbaarheid en milieu. Er worden reefers vanaf de Maasvlakte getransporteerd naar het Groenenboom Container Transferium in Ridderkerk en vandaar uit naar Nieuw Reijerwaard. Idealiter met zero emission binnenvaartschepen en vrachtwagens. Het resultaat? Een virtueel, zero emissions watergebonden havenlocatie. << * Bart Kuipers is werkzaam bij Erasmus UPT. De tekst is in belangrijke mate gebaseerd op een onderzoek dat de auteur samen met Amsterdam Consultants heeft uitgevoerd naar ‘Versknooppunt Rotterdam en omstreken. Naar de ontwikkeling van een duurzaam achterlandproduct’. Nieuw Reijerwaard: de verstilde schoonheid van warehouses voor agrologistiek Havenlocaties 2023 - 65

66 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication