69

Duurzaamste recyclebedrijf van Europa Opgeteld moeten al die voorzieningen leiden tot het duurzaamste recyclebedrijf van Europa. Dat is nogal een uitdaging. Van den Heuvel: “Ja, dat is het zeker. Ons hele verwerkingsproces hebben we al onder de loep genomen, daar valt niet veel meer aan te verbeteren. Maar dat kan nog wel in het voor- en natraject. Te beginnen met een zo energiezuinig mogelijk gebouw, met al die zonnepanelen. Dan werken we binnen alleen met elektrische voertuigen, kranen en heftrucks. En hoeven medewerkers straks niet meer over de werkvloer, want er komen toegangspaden langs het dak zodat ze veilig en schoon op hun werkplek kunnen komen. Daarnaast investeren we in nieuwe sorteerinstallaties en balenpersen die tot de zuinigste in hun soort behoren. Tel daar de verschuiving van weg- naar watertransport bij op en je hebt de duurzaamste recycler van Europa en misschien zelfs wel van de wereld te pakken. Daar zijn we trots op. Dankzij deze investering kunnen we op verantwoorde wijze weer 50 tot 60 procent groeien.” Direct doorpakken naar Terminal 2.0 Joop Mijland noemt de komst van Peute naar het voormalige Nedstaalterrein een mooie opsteker voor Inland Terminal Alblasserdam. “Voor ons is dit uiteraard een prachtige ontwikkeling, waarbij we op meerdere terminals 20.000+ klanten hebben. In Den Bosch hebben we Heineken met zoveel containers per jaar en hier hebben we straks Peute. Dat geeft ons ook de gelegenheid om door te pakken met verdere vergroening van onze scheepvaart tussen Alblasserdam en de terminals in Rotterdam. We hadden al een aantal schepen dat elektrisch is voorbereid. Sinds kort werken we met Zero Emission Sevices aan een uitgebreidere laadinfrastructuur, waarmee we zowel de batterijen van de shunters als van de schepen kunnen laden.” Vraag watervervoer stijgt “Bovendien sluit die modal shift perfect aan bij de wens van onze klanten”, vervolgt Van den Heuvel. “We doen veel Europese aanbestedingen voor gemeenten en groot winkelbedrijven. Gemeenten vragen ons nu al of we bijvoorbeeld hun papier over water kunnen ontvangen. Dat kan straks dus. De volgende stap zal het vervoer verder Europa in zijn. Want ook onze Europese afnemers vragen steeds meer om vervoer over water. Veel van onze afnemers in de papier- en kunststofindustrie zijn aan het water gelegen. Daar zien we weer een nieuw project voor de komende jaren, om niet alleen het vervoer naar Rotterdam, maar ook verder Europa in per schip te gaan organiseren.” “Zie daar Alblasserdam als draaischijf tussen alle andere BCTN-vestigingen in”, vult Mijland aan. “We hebben nu 12, binnenkort 16, inland terminals die allemaal met Alblasserdam verbonden zijn, zodat we met Peute ook verder kunnen kijken naar afzet in Europa. Die afvaarten zijn er nu al. Alblasserdam zit in alle vaarschema’s van alle terminals. Dus aansluiten op andere locaties voor afzet bij of levering voor Peute is altijd mogelijk.” << www.peute.nl www.bctn.nl www.dudokrealestate.com Havenlocaties 2023 - 69

70 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication