voor sommige schepen gelden uitzonderingsbepalingen van de verordeningen. Zij worden op de normale manier afgehandeld, maar er is door verschillende instanties en (inter)nationale organisaties wel extra aandacht voor deze schepen. De sancties raken Rusland, maar hebben ook economische gevolgen voor Nederland en daarmee ook voor de haven van Rotterdam. De wereldhandel kent grote verstoringen, maar ook is de onzekerheid over de energievoorziening in NoordwestEuropa toegenomen. De situatie brengt moeilijke omstandigheden met nieuwe vragen. In nauwe samenwerking met haar klanten en stakeholders werkt het Havenbedijf aan oplossingen. Nieuwe ontwikkelingen Naast het acuut moeten inspringen op onverwachtse ontwikkelingen, staan in deze tijd van digitalisering en energietransitie, duurzaamheid, veiligheid en innovatie op het vizier van het Rotterdamse Havenbedrijf. Een voorbeeld hiervan? Het bedrijventerrein van 60 hectare groot dat wordt ontwikkeld om bedrijven uit de agrofoodsector optimaal te faciliteren: de Rotterdam Food Hub. De haven van Rotterdam verstevigt hiermee haar positie als grootste West-Europese doorvoerhaven voor producten uit de land- en tuinbouwsector en de visserij. Middels deze Food Hub verbindt Rotterdam de belangrijkste producerende landen NDL is de vereniging van en voor de logistieke sector met als voornaamste taak Nederland als Europese logistieke hub in het buitenland te promoten met als doel logistieke investeringen en ladingstromen voor haar leden aan te trekken. NDL is uniek in de wereld als organisatie die de hele logistieke sector van een land vertegenwoordigt en promoot in het buitenland. NDL geeft Nederland een voorsprong bij de acquisitie van logistieke activiteiten. Meer informatie: www.ndl.nl met een Europese markt van ruim 500 miljoen consumenten. Als grootste containerhaven van Europa heeft Rotterdam containerterminals met in totaal 18.500 reeferaansluitingen. Dat is het grootste aantal van de wereld. De Food Hub krijgt een centrale plek aan het Calandkanaal, bij de ingang van de Maasvlakte. Immers: bij agrofood gaat het om bederfelijke waar en is snelheid cruciaal. Niet alleen binnen de haven (met de grote ‘deep sea’ containerterminals, Cool Port en de cold storage warehouses op korte afstand), maar ook daarbuiten. De nabijheid van Greenports als Barendrecht, Ridderkerk en het Westland, dragen bij aan deze ideale vestigingslocatie. Bijkomend voordeel is dat diverse faciliteiten van de Rotterdam Food Hub gemeenschappelijk gebruikt kunnen worden, zoals kades en voorzieningen op het gebied van onder andere transport, opslag, toegangscontrole en douane. Ook dit past binnen het duurzaamheidsbeleid van de haven. Bij het ontwikkelen van de haven in het algemeen, ligt de focus van het Havenbedrijf op de combinatie van bestaande en nieuwe technologieën. Slimme sensoren, kunstmatige intelligentie en blockchaintechnologie zorgen voor besparingen op het gebied van tijd, geld en uitstoot. De haven zoekt hierbij ook de samenwerking met partners, bijvoorbeeld Routescanner (optimale planning van containerroutes) en Portbase (ontsluiten logistieke data voor onze klanten). Zo bouwt Havenbedrijf Rotterdam samen met partners verder aan de ambitie om de efficiëntste en duurzaamste haven van de wereld te worden. NDL en Havenbedrijf Rotterdam Havenbedrijf Rotterdam is een van de leden van Nederland Distributieland (NDL). NDL werkt nauw samen met de haven bij de promotie van logistiek Nederland. << Het bedrijventerrein van 60 hectare wordt speciaal ingericht om bedrijven uit de agrofoodsector optimaal te faciliteren Havenlocaties 2023 - 73
74 Online Touch Home