Port of Moerdijk doet naast containers ook (break)bulk en (chemische) vloeistoffen “Het is belangrijk dat we samen naar nieuwe verbindingen blijven zoeken om lading van de weg naar het water te krijgen.” legt ze uit. “Er staat veel onderhoud aan wegen, bruggen en tunnels op de planning. Dat gaat ongetwijfeld voor veel files zorgen. Daarom is het belangrijk dat we samen naar nieuwe verbindingen blijven zoeken om lading van de weg naar het water te krijgen.” Het helpt niet dat de wegtransporttarieven op dit moment relatief laag zijn, vindt Lemmens. “Maar het wegtransport kampt ook met bedreigingen, zoals vergrijzing onder de chauffeurs en de kilometerbeprijzing. Dat zorgt ervoor dat dit een kans is voor de binnenvaart. Om die te verzilveren moeten we wel samenwerken.” Oproep “Dat is ook mijn oproep aan de NVB-leden: zorg ervoor dat we elkaar beter leren kennen. Wat kunnen we samen doen, welke stromen kunnen we bundelen? In 2023 zijn we in Moerdijk gestart met overlegtafels. Je ziet dan tijdens de netwerkborrel de connecties ontstaan. Daar werd ook geopperd om een lijndienst op Duisburg te starten. Een nieuwe dienst opstarten, vraagt om durf en lef. Enkele ondernemers hebben het aangedurfd dat ondernemersrisico aan te gaan. Bij een nieuwe verbinding wil je zo snel mogelijk de frequentie verhogen. Meerdere afvaarten per week verminderen het risico voor verladers en zorgen voor meer volume. Vanuit het Havenbedrijf ondersteunen we dat soort initiatieven van harte.” Zo vaart de dienst van en naar Duisburg op dit moment drie keer per week. 14 - Havenlocaties 2025
15 Online Touch Home