Binnenvaart: de stille motor achter Europa’s energietransitie en grondstoffentransport Geschreven door Jeannette Baljeu, VVD-Europarlementariër. Lid van de interne marktcommissie, de milieucommissie, en de transportcommissie. Voormalig gedeputeerde bij de provincie Zuid-Holland en wethouder in Rotterdam. Europa staat voor een grote omslag: van fossiele energiebronnen en lineaire productiesystemen naar duurzaam opgewekte energie en circulair gebruik van grondstoffen. Windparken op zee en waterstofhubs in zeehavens trekken daarbij veel aandacht, maar een onmisbare schakel blijft vaak onderbelicht: de binnenvaart. Binnenhavens vormen de plek waar nieuwe industriële clusters ontstaan, bestaande ecosystemen groeien en cruciale grondstoffen ononderbroken aan- en afgevoerd worden. Daarmee zijn zij in mijn ogen de stille, maar essentiële motor voor Europa’s duurzame en concurrerende industrie van morgen. Innovatie op het water De binnenvaart is allang niet meer alleen een ‘traditionele’ sector. In de praktijk zien we inspirerende voorbeelden van bedrijven en schippers die met innovatieve oplossingen voorop willen lopen in de verduurzaming. Een sprekend voorbeeld is de ‘H2 Barge 1’, het eerste waterstof-elektrische binnenvaartschip ter wereld. Dit schip kwam tot stand dankzij de nauwe samenwerking tussen sportmerk Nike en Future Proof Shipping en laat zien dat ook op de rivieren en kanalen de energietransitie gaande is. Een ander voorbeeld is de VOF Sympathie Shipping van binnenvaartschipper Eric van Dam, die samen met partners in de graanketen de stap heeft gezet naar varen op HVO100, een duurzame biobrandstof. Zulke initiatieven laten niet alleen zien hoe binnenvaartondernemers hun uitstoot verder kunnen terugdringen, maar ook hoe ze bijdragen aan een sterke en schonere industrie in Europa. Binnenhavens als katalysatoren Havens hebben van oudsher een enorme aantrekkingskracht op economische activiteit, en binnenhavens vormen daarop geen uitzondering. Door hun strategische ligging aan goed onderhouden waterwegen zorgen ze voor betrouwbaardere logistiek, lagere transportkosten en minder CO₂uitstoot. Het is dus niet voor niets dat we spreken over de ‘chemische driehoek’ die Rotterdam, Antwerpen en het Rhein/Ruhrgebied met elkaar verbindt. Deze regio fungeert als strategische kern van de Europese chemiesector en profiteert optimaal van het dichte netwerk aan vaarwegen. Binnenhavens zijn daarbinnen niet alleen doorvoerpunten, maar ook plekken waar bedrijven 18 - Havenlocaties 2025
19 Online Touch Home