25

Stuwen cruciaal voor scheepvaart op de Maas Schippers herkennen de situatie maar al te goed: elke zomer komen er weer berichten over lage waterstanden op de Waal en de IJssel. Ze kunnen dan minder diep afladen en het vervoer wordt duurder. Gelukkig kunnen schepen dan vaak uitwijken naar de Maas want die rivier is gestuwd en heeft dus geen diepgangbeperkingen. Met dank aan 7 stuwen die al 100 jaar zorgen dat het hele jaar rond scheepvaart mogelijk is op de Maas. Voorgeschiedenis Begin 20e eeuw werden er plannen gemaakt om Zuid-Limburg beter bereikbaar te maken voor de scheepvaart. Voornaamste drijfveer was vooral het transport van steenkool vanuit het zuiden naar de rest van het land. In 1915 werd een wet aangenomen die het sein op groen zette voor de aanleg van diverse kanalen en 7 stuwen op de Maas. Tussen 1921 en 1936 heeft Rijkswaterstaat op 7 locaties stuwen en sluizen gebouwd. Zo werd de Maas het hele jaar door bevaarbaar voor de schepen met steenkool. Zonder de stuwen zou het waterpeil in de Maas vaak te laag zijn; geen stuwen, betekent Linne Stuw ©Rijkswaterstaat-FlyingEye.eu dus eigenlijk geen scheepvaart… Tijd eens aandacht te geven aan deze bijzondere objecten in de Maas en aan wat Rijkswaterstaat doet om deze te onderhouden. Kunstmatig waterpeil Door de stuwen kunnen we het waterpeil in de Maas kunstmatig hoog houden. Dit is een groot verschil met de IJssel en de Waal; dat zijn geen gestuwde rivieren. Met beweegbare schuiven in de stuwen kunnen we meer of minder water tegenhouden. Het waterpeil wordt 24 uur per dag in de gaten gehouden. Havenlocaties 2025 - 25

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication