Techniek Een stuw is een afdamming en houdt het water in de Maas ‘vast’. Schuiven in de stuw kunnen open om meer of minder water door te laten. In Nederland hebben stuwen vaak een Poirée deel en een Stoney deel. Het Poirée gedeelte bestaat uit stalen schuiven die boven elkaar, tussen stalen jukken zitten. De jukken zijn de staanders die op de bodem van de Maas staan. Afhankelijk van de afvoer van de Maas kunnen er rijen schuiven worden verwijderd tot dit deel van de stuw, inclusief jukken, geheel verwijderd is. Dan is de stuw gestreken en kan de scheepvaart over dit deel van de stuw varen. Het Stoney gedeelte van de stuw is het hogere deel met betonnen pijlers. Hierin zit het mechanisme waarmee de schuiven worden ingesteld. Deze torens blijven altijd staan. Vistrap Bij iedere stuw is ook een vistrap aangelegd. Veel vissen migreren tussen de beek en rivier en/of zee. Ze komen bijvoorbeeld terug naar hun geboortegrond om te paaien. Met de vistrappen willen we de anders onoverbrugbare locatie die de stuw is, verbeteren, zodat ook de vissen van A naar B kunnen. - In Linne vervangen we onder meer alle schuiven van de Stoney. Dat wordt over drie jaar verdeeld, dit is het tweede jaar. - In Roermond hebben we in 2023 de jukken vervangen waarbij we een tijdelijke dam hadden aangelegd. Daar wordt dit jaar oa een nieuwe stuwkraan geïnstalleerd. - Bij Belfeld worden de bedieningsbruggen verwijderd om te worden geconserveerd. In de bedieningsbruggen zit het mechanisme verwerkt waarmee de schuiven kunnen worden ingesteld. Dit gebeurt vanuit de bediencentrale in Maasbracht. We vernieuwen ook deze schuiven. - Bij stuw Sambeek is een deel van de schuiven al vervangen, het volgende deel komt volgend jaar aan bod. - Stuw Grave heeft vorig jaar 20 nieuwe jukken en 60 nieuwe schuiven gekregen. Dit jaar worden verschillende aandrijfwerken vervangen. - Stuw Lith ten slotte, hier zijn de besturingssystemen vorig jaar vervangen en diverse zaken hersteld. Toekomst Een betrouwbare vaarweg betekent dat Rijkswaterstaat als beheerder ook een strategie moet hebben voor de lange termijn, waarbij we kijken naar 2030 - 2070. ADVERTENTIE Welke eisen en wensen passen bij een toekomstbestendig stuwensysteem? Zoals het effect van klimaatverandering, ontwikkelingen in de scheepvaart, wensen voor toekomstige bediening, beheer en onderhoud en ecologie. Deze ontwikkeling en het werk aan de stuwen zelf pakken we natuurlijk op samen met de markt. Die combinatie zorgt voor het beste resultaat. Naast onze focus op de stuwen zelf kijken we ook breder: BluePorts Zonder gestuwde Maas geen scheepvaart en dus geen havens en zonder havens is de Limburgse Maas als vaarweg van veel minder belang. Vandaar dat Rijkswaterstaat al jaren samenwerkt en -denkt met BluePorts. BluePorts is het samenwerkingsverband van ver schillende Limburgse Havens met lokale en regionale overheden, bedrijven en branchevertegenwoordigers (zie ook www. circularports.com). We pakken gezamenlijk diverse vraagstukken op om zo te werken aan een toekomstbestendige goederencorridor. << Meer weten over de stuwen? Dat kan bv via: www.rijkswaterstaat.nl/maasstuwen op www.youtube.com bij de serie ‘O, zit dat zo!’ onder: sluizen in de rivier op www.youtube.com bij de serie ‘#hoedan?!’ onder: een stuw repareren Havenlocaties 2025 - 27
28 Online Touch Home