Robuuste vaarwegen “Niet helemaal”, vervolgt Bouwens. “Ook het Havenbedrijf Rotterdam, dat uiteraard belang heeft bij een goed functionerend vaarwegennetwerk om het achterland te bereiken, maakt zich zorgen. Want 50 tot 60% van de goederen van en naar Rotterdam gaat over die vaarwegen.” Het leidde tot een onderzoeksopdracht aan Movares naar robuuste vaarwegen. Wat zijn dat? “Een robuust vaarwegennetwerk”, vertelt Lijdia Pater, “is een betrouwbaar, veilig en klimaatbestendig stelsel van met elkaar verbonden vaarwegen en kunstwerken. Dat onder alle omstandigheden de bereikbaarheid van zee- en achterlandhavens garandeert en stremmingen opvangt met alternatieve routes en afgestemde werkzaamheden en dat is voorbereid op toekomstige ontwikkelingen.” Bouwens: “Het totale systeem moet kloppen. Om de binnenvaart te laten bloeien, zijn robuuste vaarwegen nodig en daarlangs moet het hele netwerk van binnenhavens goed op elkaar zijn afgestemd.” Klimaatverandering en verouderde kunstwerken Dat de Nederlandse vaarwegen nog niet voldoen, heeft twee oorzaken: klimaatverandering en verouderde infrastructuur. Beide hebben een forse impact op de bevaarbaarheid en toekomstbestendigheid van de vaarwegen. Wordt dat niet opgelost, dan heeft dat grote impact op de binnenvaart en binnenhavens. Dat bleek ook uit een Lijdia Pater is jurist en heeft ruim twintig jaar een eigen binnenvaartonderneming gehad met meerdere schepen. Daarnaast werkte ze lang bij de branchevereniging voor havens en scheepvaart. Bart Bouwens is businessmanager water bij Movares. Hij komt uit een schippersgezin en kent zijn weg in de binnenvaart en logistiek; zijn ruim opgebouwde kennis brengt hij veelvuldig in als projectmanager en strategisch adviseur in diverse projecten. Bart is 33 jaar geleden begonnen als civiel ingenieur en werkt inmiddels ruim 20 jaar in het maritieme domein. Havenlocaties 2025 - 37
38 Online Touch Home