Onderzoeksvaartuig Wim Wolff gebouwd door TBSY in Harlingen 2024 werken, omdat de afstanden daar korter zijn”, zegt Bodewes. “Daarom hebben we dit systeem ook al toegepast op enkele binnenvaartschepen. We hebben verder tankers die volledig elektrisch varen en de eerste ervaringen zijn positief.” Volgens haar wordt deze technologie ook steeds populairder, omdat bedrijven niet willen wachten op toekomstige ontwikkelingen maar nu al willen verduurzamen. Energie besparen door monitoring Daarnaast maakt de technologie van TBSY realtime monitoring mogelijk, waardoor rederijen hun schepen nauwkeurig kunnen volgen en efficiënter kunnen inzetten. Als een haven bijvoorbeeld pas de volgende dag plek heeft, kan het schip langzamer varen en energie besparen. ‘Slow steaming’ zorgt ervoor dat schepen precies op tijd aankomen, zonder onnodig brandstof te verbruiken. “We hebben dit systeem in nauwe samenwerking met de gebruikers ontwikkeld”, vertelt Bodewes. “Het biedt voordelen voor alle betrokkenen. De haven kan meer schepen verwerken, rederijen besparen op liggeld en brandstofkosten en het milieu profiteert doordat er minder uitstoot is.” De overstap naar duurzamer en slimmer varen vraagt volgens de scheepsbouwer wel om een andere manier van denken binnen de scheepvaart. “Toen we een nieuwe serie schepen voor een Nederlandse klant bouwden, merkten we dat andere reders nieuwsgierig werden. Ze belden op om te vragen waarom die schepen niet zo hard voeren. Dat vonden ze wat vreemd”, lacht Bodewes. “Maar uiteindelijk zagen ze toch de voordelen. Met de digitale technologie die we nu delen, kunnen we echt efficiënter varen en tegelijkertijd duurzamer werken.” Transitie naar groenere scheepvaart Paul Pot juicht deze ontwikkelingen toe. Duurzaamheid en efficiëntie gaan volgens hem hand in hand. “Door innovatie en samenwerking kunnen ook wij als haven een belangrijke rol spelen in de transitie naar een groenere scheepvaart”, aldus Pot. “En de prachtige schepen van Thecla Bodewes Shipyards laten zien dat de sector niet stilzit, maar actief werkt aan oplossingen voor de toekomst.” Bodewes beaamt dit: “We laten zien dat verduurzaming en innovatie hand in hand gaan. Samen met Thecla Bodewes en Paul Pot havens zoals Port of Harlingen bouwen we aan een toekomst waarin de scheepvaart efficiënter en duurzamer wordt. Dat is niet alleen goed voor de sector, maar voor iedereen.” Shortsea zit volgens Pot in de Harlinger Haven al echt in de lift. “De nieuwste schepen van TBSY zijn daarom van groot belang voor de toekomst van onze haven. Ze helpen ons nieuwe ladingstromen en achterlandverbindingen aan te trekken.” Als concreet voorbeeld noemt hij de nieuwe vestigingen van Jisk en Bestsellers bij Lelystad Haven. “We zien kansen om een directe verbinding te realiseren tussen Denemarken en Harlingen, waarna de lading via de binnenvaart verder naar Lelystad kan worden vervoerd. Dit soort netwerkontwikkelingen zijn precies waar het om draait: slimme, duurzame logistieke ketens opbouwen en Harlingen verder positioneren als duurzame Gateway to the North en natuurlijk naar het achterland.” << Diesel electrische short-sea schepen Iana & Vertom Willemijn worden tegelijk door TBSY opgeleverd in Harlingen Februari 2025 Havenlocaties 2025 - 43
44 Online Touch Home