46

Haven Nijmegen: Facts & Figures • Uniek gelegen tussen Maas en Waal, aan het Maas-Waal kanaal • Vanwege sluizen geen last van laag/hoog water, dus altijd bereikbaar • Sleutelrol in Europese transport-infra: o Gelderse Corridor o Goederenvervoercorridor Oost o TEN-T transportcorridor Rhine-Alpine “Als we de inhoud van één schip met een capaciteit van 4.000 ton over de weg moesten doen, hadden we zo’n 160 vrachtwagens nodig.” • Jaarlijkse overslag bulk: ruim 1 miljoen ton, wat overeenkomt met 67.000 vrachtbewegingen over de weg • Aanwezigheid sterk netwerk van Inland Terminal Group BCTN, jaarlijks overslag van 160.000 TEU in Nijmegen • Bereikbaar voor klasse Va schepen • Grenzend aan industrieterrein TPN West, tot en met milieucategorie 5.2 • Zeven ondernemers in de binnenhaven van TPN-West bundelen hun krachten in een Smart Energy Hub om zero-emissie te realiseren, netcongestie te voorkomen en door slimme, collectieve energiebenutting zowel kosten te verlagen als de energievoorziening toekomstbestendig te maken. • De binnenhaven van Nijmegen en de omringende werklocatie genaamd TPN West biedt aan meer dan 9.000 stads- en regiogenoten een baan. • Walstroomfaciliteiten • Schone schepen ontvangen korting op haven- en overslagtarieven verzamelen hier schroot en knippen het in behapbare stukken. Daarmee wordt het een waardevolle grondstof voor bijvoorbeeld de staalindustrie”, vertelt Michel Dreis, Senior Buyer bij EMR. “Vanwege de grote volumes is vervoer over het water een must. Als we de inhoud van één schip met een capaciteit van 4.000 ton over de weg moesten doen, hadden we zo’n 160 vrachtwagens nodig.” Per week verzendt EMR zo’n 3 schepen vol ‘nieuwe grondstoffen’ voor industrieel gebruik. Chane: tankopslag van zonnebloemolie tot gebruikt frituurvet Chane is een Europees tankopslagbedrijf met 21 filialen in Europa. Twee daarvan zijn gevestigd in de haven van Nijmegen, waar het bedrijf een opslagcapaciteit heeft van zo’n 160.000 m³ verdeeld over 144 tanks. Ronald Thonissen is er manager operations. “Wij slaan hier o.a. grondstoffen op voor producten die uiteindelijk bij de mensen in de keuken, de badkamer of de garage terechtkomen. Denk aan zonnebloemolie uit Oekraïne die per schip vervoerd wordt om afgevuld te worden in flesjes. Maar ook bijvoorbeeld glycerine voor in crèmes of oliën waarmee lijm wordt gemaakt. Die producten worden echt steeds groener. Wij zien dat aan de grondstoffen die steeds vaker een plantaardige of dierlijke oorsprong hebben. We zijn hier in Nijmegen ook een belangrijke hub voor het opslaan van gebruikt frituurvet, als grondstof voor biodiesel. Waar dan straks de schepen van Daanen weer op kunnen varen!”, besluit hij met een lach. Plek voor maritieme maakindustrie De binnenhaven van Nijmegen speelt niet alleen een belangrijke rol voor de logistiek. Ook voor maritieme toeleveranciers uit de regio is de haven een mooie plek waar ze hun producten en diensten leveren zoals afbouw, onderhoud, service en bevoorrading aan boord van schepen. Deze toeleveranciers zijn in Oost-Nederland verenigd in de watergebonden vereniging Aqualink, die zich inzet om zoveel mogelijk ligplaatsen in de regio te behouden. Ook pleit Aqualink voor de realisatie van maritieme servicekades, ingericht om toeleveranciers diensten en producten aan boord te laten leveren. Maar de dromen voor de toekomst gaan verder: maritieme centra in de binnenhavens van Nijmegen en Arnhem kunnen enorm bijdragen aan het versnellen van de verduurzaming. Goede contacten met overheden De ondernemers zijn zeer te spreken over de fijne lokale samenwerking. “Een goede buur is beter dan een verre vriend”, aldus Ronald Thonissen. “Dat ervaren we hier echt. We hebben onderling goed 46 - Havenlocaties 2025

47 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication