SMART HUB Logistics biedt meerwaarde, direct vanaf de kade ‘Wauw, dit is wel écht direct in je achtertuin!’ Dat is wat Frank Bruurs, directeur van SMART HUB Logistics in Den Bosch, bijna altijd hoort als hij bezoekers rondleidt in zijn warehouse. Dat ‘wauw-effect’ ontstaat zodra de deuren van de loading docks aan de achterkant van het gebouw opengaan. Dan sta je meteen oog in oog met de stapels containers en de kraan van de BCTN barge terminal, op slechts tientallen meter afstand. H et SMART HUB Logistics warehouse heeft aan de achterkant een open verbinding met de barge terminal. Op deze unieke locatie worden containers vanaf de aangemeerde binnenvaartschepen met een reachstacker opgepakt en direct voor de SMART HUB loading docks neergezet. Meer dan 50 meter hoeft er niet overbrugd te worden tussen schip en warehouse. “Je hoeft hier letterlijk geen meter over de openbare weg te rijden om de producten die binnenkomen in containers te lossen en in opslag te nemen,” legt Bruurs uit. “Duurzamer kun je het niet krijgen. Binnen enkele uren na aankomst van een schip hebben wij de producten gelost, gepalletiseerd en ingeslagen in het voorraadsysteem van de klant. In geval van spoed, kan die er meteen over beschikken en kunnen we de outbound orders dezelfde dag nog gereed maken.” Klein beginnen en doorgroeien SMART HUB Logistics is een logistieke dienstverlener die meegroeit met zijn klanten. Flexibiliteit is een sleutelwoord. “Startups kunnen bij ons klein beginnen. Soms willen ze alleen ruimte voor hun producten, vaak vragen ze ons de totale logistieke afhandeling te doen. Ook voor kleine volumes is de binnenvaart een goed en duurzaam alternatief. Meestal wordt er bij een modal shift gesproken over bedrijven met grote volumestromen. Maar wij kunnen hier ook LCL-partijen ontvangen voor onze klanten.” 54 - Havenlocaties 2025 Wordt een startup succesvol en groeit de business, dan groeit SMART HUB mee. “Wij hebben hier een klant die begon met 20 verschillende producten. Een jaar daarna verdubbelde dat aantal naar 40 en werden de voorraden van ieder product steeds groter. Wij zijn de juiste partner voor dit soort volume uitdagingen. We denken mee, zijn vaak betrokken bij de inkoopkant en adviseren over het zo efficiënt mogelijk inrichten van de supply chain.” Frank Bruurs Control Tower functie Aan de outbound kant worden de uitgaande orders voor verschillende klanten zoveel mogelijk geconsolideerd. “Dat is een voordeel van ons multi-user warehouse”, legt Bruurs uit. “Vanuit onze control tower functie hebben wij een goed totaaloverzicht over de verschillende volumestromen van onze klanten. Zo kunnen wij uitgaande vrachten zo optimaal mogelijk combineren. Hoe hoger de beladingsgraad hoe economischer en duurzamer SMART HUB Logistics ontwikkelt verder op het gebied van automatisering, digitalisering en AI. Voorraadtellingen m.b.v. een drone is een volgende stap
55 Online Touch Home