61

haven belangrijk. Zo werkt 11% van de beroepsbevolking hier in de haven, dat zijn ruim 2.000 banen. En dan heb ik het nog niet eens over de indirecte banen.’ Ook in kwaliteit, technologie en innovatie is Werkendam opmerkelijk groot. ‘Van oudsher is Werkendam een haven voor onderhoud en reparatie, de laatste decennia ook steeds meer nieuwbouw en afbouw.’ vertelt Harry Cornet, voorzitter van Werkendam Maritime Industries. ‘En veel van de techniek in die schepen bedenken, produceren en leveren we hier. Kijk bijvoorbeeld naar dat gele schip daar, dat wordt een volledig autonoom varend veer voor Zweden. Daar hebben we er al 2 van geleverd.’ Uitbreiding noodzaak Aan de andere kant van de haven wordt gewerkt aan een riviercruiseschip. Cornet daarover: ‘In 1980 hadden we hier schepen van 70 tot 80 meter lengte; dat vonden we toen al fors. Nu zijn dat schepen van meer dan 135 meter lang tot wel 12 meter breed, zoals dit cruiseschip. Dat is dus aanzienlijk groter dan vroeger’. De schaalvergroting van onder andere riviercruiseschepen is een belangrijke reden om de haven meer ruimte te bieden. Een andere reden is de enorme ontwikkeling die eraan komt. Want de komende jaren staat de scheepvaart voor een forse uitdaging: de verduurzaming. Bestaande schepen moeten worden omgebouwd en nieuwe schepen worden direct geschikt gemaakt voor varen op stroom of waterstof. En de energie-infrastructuur op zee wordt fors uitgebreid, ook daarvoor heeft Werkendam de technologie, knowhow en mogelijkheden in huis. Ook daar moet dan wel ruimte voor zijn. Als het aan de gemeente en WMI ligt komt die ruimte er zo snel mogelijk. v.l.n.r.: Harry Cornet, Wendy van Ooijen en Hans Tanis ‘Daar staan ook meer seinen voor op groen dan ooit’, vertelt Hans Tanis, wethouder voor onder meer mobiliteit, bedrijventerreinen en havenontwikkeling. Van insteekhaven naar nieuwe haven De uitbreiding die de gemeente en het bedrijfsleven met de haven voor ogen hebben, kent 2 fases. Tanis: ‘We starten met verdichting door een bestaand opslagterrein uit te graven tot een zogenoemde insteekhaven, inclusief verlenging van kadefaciliteiten. Dit is nog een beperkte uitbreiding, maar geeft voor de korte termijn, denk aan 2029, al meer ruimte voor de afbouw van schepen. Dat idee komt volledig uit het bedrijfsleven. Nu moet de aankoop van gronden en panden starten om die ontwikkeling mogelijk te maken.’ Voor deze insteekhaven stelde de gemeenteraad in 2024 8 miljoen euro beschikbaar, wat voor een deel weer terugvloeit via liggelden. De rest van de begrote 20 miljoen euro komt van het bedrijfsleven. Samenwerking de basis De volgende stap is de werkelijke uitbreiding met een derde haven. Dat heeft meer voeten in de aarde, zowel procedureel als financieel. Maar ook daar zit schot in. Tanis: ‘Zo sluiten onze uitbreidingsplannen goed aan op de Sector Agenda Maritieme MaakIndustrie (SAMMI) van de Rijksoverheid. De urgentie is duidelijk: de producten en diensten van de MMI-sector zijn nodig voor het veiligstellen van vitale veiligheidsbelangen, dat betreft geopolitiek (versterken marine, beveiligen energie- en datakabels op Noordzee) en duurzaamheid (aanleg en onderhoud energieprojecten op Noordzee, refit zee- en binnenvaart). Dat vergroot onze kans op de benodigde aanvullende financiering van het Rijk en misschien zelfs vanuit Europa.’ De lobby en uitwerking zijn inmiddels in volle gang. De minister van IenW heeft toegezegd het versterken van het MMI-cluster in Werkendam samen met de minister van EZ te willen oppakken en de Tweede Kamer steunt een brede, gezamenlijke uitwerking. Goede samenwerking is van cruciaal belang. Want overheid en bedrijfsleven hebben elkaar hierin hard nodig. ‘De samenwerking met Werkendam Maritime Industries is uitstekend. In een publiekprivate samenwerking kunnen we de plannen verder vorm geven. De uitbreiding van de Werken damse haven is tenslotte ons gezamenlijk belang.’ << Havenlocaties 2025 - 61

62 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication