ningen zich bevinden op plekken waar de grootste impact kan worden bereikt. Samenwerking en afstemming tussen overheden, havenautoriteiten en marktspelers is essentieel voor de succesvolle implementatie van CEH’s. Verschillende netwerken van energiedragers voor de binnenvaart Het is belangrijk dat er voor de binnenvaart niet één netwerk van CEH’s is, maar meerdere netwerken. Verschillende netwerken van energiedragers zoals voor biobrandstoffen, LNG, methanol, elektriciteit en waterstof hebben elk hun specifieke kenmerken en vereisen elk hun eigen specifieke infrastructuur. De Roadmap Clean Energy Hubs Binnenvaart gaat in op de ontwikkeling van de netwerken voor elk van deze energiedragers, met aandacht voor de unieke kenmerken en vereisten van elke drager. Zo worden de ontwikkelingen ten aanzien van ZES (Zero Emissie Services, elektrisch varen), RH2INE en Condor (varen op waterstof) op de voet gevolgd. Adaptieve roadmap volgt technologische ontwikkelingen De Roadmap legt hiermee een basis voor de transitie naar een duurzame binnenvaart door middel van een gestructureerde en flexibele uitrol van CEH’s. De Roadmap is adaptief: technologische ontwikkelingen zullen voortdurend gevolgd moeten worden. Deze verbeteren de efficiëntie en prestaties van CEH’s. Dit omvat geavanceerdere en kosten-effectievere laad- en tankinfrastructuur, evenals verbeteringen in schone aandrijftechnologieën voor schepen. Het is van belang om de ontwikkelingen te (blijven) monitoren, zodat 64 - Havenlocaties 2025 tijdig maatregelen getroffen kunnen worden om het netwerk aan te passen voor een voldoende aanbod van vulpunten, vanuit totale capaciteit, uitgebreidheid van het netwerk en de mix van verschillende energiedragers. Zoekgebieden voor Clean Energy Hubs voor de binnenvaart Ten aanzien van de schonere brandstoffen HVO, (bio)LNG en methanol zijn een aantal zoekgebieden gevonden: de AA-locaties. Deze zoekgebieden zijn rond Maasbracht, regio Rotterdam/ Drechtsteden, regio Nijmegen, regio Amsterdam, Port of Zwolle en North Sea Port. Er is al een aantal verkennende gevoerd en er zal nog een aantal afspraken gemaakt worden. Daarnaast is er een aantal andere potentieel kansrijke locaties in beeld. Waarbij nog afstemming moet plaatsvinden met betreffende gemeenten en/of havenbedrijven. Bestendig en duurzaam beleid blijft noodzakelijk In de binnenvaart worden grote investeringen voor de langere termijn gedaan. Daarom is het belangrijk, dat de overheid ook voor deze sector bestendig beleid voert en richting geeft. Bestendig beleid betekent dat je een eenmaal gemaakte keuze blijft ondersteunen gedurende de looptijd dat je iets gebruikt. Een aantal jaren geleden was LNG dé oplossing. Daarna kwam het batterij
65 Online Touch Home