je in Maastricht een heel erg staal georiënteerd cluster hebt, heb je in Noord-Limburg bijvoorbeeld een heel sterk agro-food gerelateerd cluster. Dat bepaalt mede je rol in die circulaire transitie. Dat proberen we ook in die koepelvisie op te nemen.” Op lokaal niveau is een havenvisie per gemeente wenselijk. Sommige havengemeenten hebben al een havenvisie of iets wat er op lijkt, maar er zijn ook gemeenten die nog helemaal niks hebben. “Die laatste zijn ook bijzonder geïnteresseerd in hoe het op andere plekken werkt en hoe ze kunnen leren van andere ervaringen. Als Blueports kunnen wij straks ook capaciteit en kundigheid leveren om dit soort zaken voor de havengemeenten te gaan organiseren.” Alles gericht op de modal shift van weg naar water Andere thema’s waar Blueports zich op richt gaan over het gezamenlijk realiseren van walstroom, harmonisatie van de diverse havenverordeningen, digitalisering voor het innen van de havengelden, beheer en onderhoud van de havens, de hoog- en laagwaterproblematiek, veiligheid en ondermijning. “Al deze thema’s op hoofdlijnen moeten we verder gaan uitwerken, samen met het bedrijfsleven, de gemeenten en de provincie. We gaan het omzetten naar projecten en er de juiste partners bij zoeken. Alles is erop gericht om de modal shift van weg naar water verder te ondersteunen.” Belangrijke rol voor de Provincie De Provincie Limburg heeft in de afgelopen jaren een belangrijke rol gespeeld in het aanvragen van binnenvaart gerelateerde subsidies vanuit Brussel. Ton Neumann, coördinator goederenvervoer en v.l.n.r. Jean-Philippe Odeurs, Peter Pardoel, Peter van Wijlick en Ton Neumann logistiek van de Provincie, is penvoerder voor deze Europese CEF-subsidies. “Wij vragen die subsidies aan onder de vlag van het Rhombus project. Rhombus is een ruitvorm, een beetje zoals de vorm van de vaarwegcorridor Rotterdam-LimburgAntwerpen-Rotterdam. Bedrijven wisten vaak niet dat die Europese subsidies bestonden. Of ze vonden het een te grote klus om het aan te vragen. Die rol hebben wij als Provincie toen op ons genomen. Wij doen de subsidieaanvraag, het projectmanagement, een stukje communicatie en de financiële rapportages. De bedrijven of de havens zijn de begunstigden, zij krijgen het geld uit Brussel.” In 2024 werden met Europees subsidies drie projecten voltooid: 1. Uitbreiding Barge Terminal Venlo (Hutchison Ports) Bestaande kade is twee keer zo lang gemaakt, zodat er twee schepen tegelijkertijd kunnen laden en lossen. Het terrein is meer dan verdubbeld. Een tweede havenkraan wordt in de zomer van 2025 operationeel. Hiermee is Hutchison Ports Venlo klaar om de groeiende volumes in de toekomst aan te kunnen. 2. Extra overslagkade in het Belgische Lanaken Het Midden-Limburgse Wessem Ports Services heeft een kade gebouwd in het Belgische Lanaken. “Hierdoor creëren zij extra overslagcapaciteit om nieuwe markten te bereiken”, legt Jean-Philippe Odeurs, senior beleidsmedewerker Cluster Mobiliteit van de Provincie uit. “Het wordt voor hen zo een stuk makkelijker om bijvoorbeeld diensten naar Groot-Brittannië aan te bieden.” 3. C3 overslagstation Chemelot Bij de haven in Stein is een C3-overslagstation gemaakt. Hier worden vloeibare grondstoffen, zoals (bio)propeen, rechtstreeks vanuit een schip in een buisleiding naar fabrieken op het Chemelot industrieterrein gepompt. Odeurs: “De voltooiing van dit C3-overslagstation is een belangrijke mijlpaal binnen het Europese Rhombus-netwerk. De installatie maakt het mogelijk om via binnenvaart goederen te vervoeren tussen de Euregio-havens, wat de uitstoot en verkeersdruk op de weg aanzienlijk verlaagt.” Havenlocaties 2025 - 67 Ieder jaar opnieuw worden er weer subsidies voor nieuwe projecten aangevraagd. “Ons Rhombus concept is goed aangeslagen in Brussel”, vertelt Neumann. “We hebben inmiddels zo’n 80 miljoen euro aan subsidies binnen gehaald. Dat is toch een aanzienlijk deel van de totaal 200 miljoen die momenteel wordt geïnvesteerd in de modal shift in Limburg.” De toekomst van Blueports: van 11x1 naar 1x11 Alle partijen aan tafel zijn het erover eens dat er een goede relatie is tussen overheid en bedrijfsleven in Limburg. “De overheid zet beleidskaders uit, maar als bedrijfsleven worden we ‘aan de voorkant’ echt gehoord”, aldus Pardoel. “Zo versterken we elkaar en komen we erachter dat er veel gemeenschappelijke thema’s zijn, zoals de behoefte aan digitalisering en verduurzaming. Dat is prettig samenwerken. We hebben nu echt nog 11 verschillende binnenhavens, maar we kijken allemaal uit naar de dag dat we van 11x1 naar 1x11 gaan. Dat er één sterke binnenhavenorganisatie staat, met de juiste mensen op de juiste plekken. Dán pas beginnen dingen echt te gebeuren!”<<
68 Online Touch Home