Hannah Mosmans Martijn Streng Deze casus benadrukt het belang van flexibiliteit, communicatie en samenwerking. vervoerde volumes betreft zand, circa 30% bestaat uit grondstoffen voor betonmortel en ongeveer 9% uit afval. Vooral de betonmortel- en zandbedrijven zijn sterk afhankelijk van de vaarroute en kwetsbaar voor stremmingen. Stremmingen en de economische effecten daarvan De economische effecten van de stremmingen van de Parksluizen is bepaald aan de hand van vier scenario’s, gebaseerd op de schutprotocollen van het Hoogheemraadschap Delfland. De scenario’s variëren van lichte beperkingen tot volledige stremming. De economische impact is naast de mate van stremming ook afhankelijk van de tijdsduur van de stremmingen. De duur van de stremmingen is gebaseerd op eerdere situaties: vier weken in 2018 en zeven weken in 2022. In het onderzoek wordt een maximale tijdsduur van 10 weken gehanteerd. De economische effecten van stremmingen die in meer of mindere mate voor de verschillende sectoren onderscheiden worden zijn: 1) de vervoerde volumes, 2) de transportkosten en doorberekening daarvan, 3) de impact op productie en mogelijke productievermindering, 4) de hoeveelheid voorraad, 5) de door verladers gemaakte vervoersbeslissingen, 6) betrouwbaarheid en 7) indirecte effecten. Tabel 1 geeft een kwalitatief overzicht van de impact per stremmingsscenario. Deze kwalitatieve inschatting is vervolgens vertaald naar een inschatting van de totale schade voor alle bedrijven samen. Bij een schutvenster van 6 of 3 uur is de ingeschatte schade ongeveer 45.000 euro per week. Als de stremming in dit scenario zeven weken duurt, zoals in 2022, loopt de schade daarmee op tot 315.000 euro. Het verschil tussen een schutvenster van 6 of van 3 uur is beperkt, omdat veel bedrijven/transportbewegingen niet in staat zijn om binnen deze vensters in te varen, te laden/lossen en weer uit te varen. In het geval van een volledige stremming is de ingeschatte schade €156.400 tot €181.100 per week. Als de volledige stremming zeven weken duurt (zoals in 2022) dan is er sprake van impact tussen €1,0 en €1,2 miljoen. Daar komt in het geval dat productievermindering nodig is, doordat er onvoldoende alternatief vervoer of voorraad mogelijk is, nog ruim 150.000 euro bij. Beschouwing Wat kunnen we leren van de casus van de Parksluizen? Deze casus benadrukt het belang van flexibiliteit, communicatie en samenwerking. Tijdige communicatie vanuit het hoogheemraadschap over (verwachte) stremmingen geeft bedrijven -binnen bepaalde kaders- de mogelijkheid om voorbereidingen te treffen. Flexibiliteit aan de kant van de bedrijven kan bijvoorbeeld bestaan uit het onderzoeken en implementeren van flexibele vaarvensters, waarbij ook ’s nachts of in het weekend de sluis gepasseerd kan worden. Daarvoor is bediening op deze momenten uiteraard voorwaarde. Tabel 1: Inschatting impact per stremmingsscenario Sector normale situatie Afvalinzameling en -overslag Betonmortelproductie en -overslag Zand op- en overslag Overig Geen Geen Geen Geen De casus van de Parksluizen is niet uniek en vormt slechts één van de vele locaties in Nederland waar scheepvaart en bedrijvigheid worden beïnvloed door klimaatverandering en de maatregelen die daaruit voortvloeien. Eerdere onderzoeken van Erasmus UPT naar laag- en hoogwater lieten al zien hoe groot deze impact op de bedrijvigheid langs vaarwegen kan zijn. Verzilting van met name het westen van ons land is een thema wat in toenemende mate van belang wordt. Om hier effectief mee om te gaan, blijft nauwe samenwerking tussen de binnenvaartsector, verladers, vaarwegbeheerders en (overheids)instanties van cruciaal belang. << 6 uur per schutvenster Laag Hoog Hoog Laag 3 uur per schutvenster Midden Hoog Hoog Midden Volledige stremming Hoog Zeer hoog Zeer hoog Hoog Havenlocaties 2025 - 71
72 Online Touch Home