75

Efficiëntere logistiek De gegevensuitwisseling geeft beter zicht op de logistieke stromen rond de havens. Dat maakt waardevolle benchmarking en betere en efficiëntere coördinatie mogelijk. Mede daarom investeren de havens hierin, zegt CEO Hendrik-Jan van Engelen van Brabant Ports. “Om de komende decennia meer goederen soepel door ons land te laten varen, moeten we binnen onze totale supply chain op een goede manier digitaal afstemmen op elkaar. Niet alleen op de vaarwegen, maar zeker ook in de binnenhavens. Met het afsprakenstelsel dat we de werktitel PortID hebben gegeven, wordt het voor alle havengebruikers mogelijk om op een veilige en betrouwbare manier informatie te delen.” Naast betere onderlinge afstemming helpt deze innovatie de havens om efficiënter te werken, zegt manager Frank van Zomeren van havenbedrijf Port of Twente. “PortID gaat ons helpen om werkprocessen te automatiseren en versnellen. Dat zorgt voor minder operationele kosten en minder kans op fouten. Door de digitalisering kunnen we alle logistieke capaciteit – bij onszelf en landelijk – veel beter benutten.” Gemeenten als aanjager De digitalisering biedt voor alle betrokkenen grote voordelen. Ook voor bijvoorbeeld leveranciers van voorzieningen in havens of de onderhoudsmonteur die bij een walstroomkast moet zijn. Het digitaal ontsluiten van havenfaciliteiten begint met drie processen: ligplaatsmanagement, verrekenen van havenbezoek en het verbruik van walstroom. Maar dat is slechts het begin. Alle havens worden een ‘one stop shop’, schetst Peter van Wijlick (beleidsadviseur) van de gemeente Venlo en kwartiermaker van BluePorts Limburg. “Dat is voor iedereen veel gebruiksvriendelijker dan een eigen tool per haven. Schippers kunnen straks gewoon met hun eigen app overal terecht. Eigenlijk is het gek dat we als klein landje nog een ‘koninkrijk van binnenhavens’ hebben. PortID brengt eenheid. Daardoor wordt iedere haven “De totale supply chain digitaal goed afstemmen op elkaar” Hendrik-Jan van Engelen, Brabant Ports “PortID helpt ons werkprocessen te automatiseren en versnellen” Frank van Zomeren, Port of Twente beter benut en worden alle havens en deelnemende gemeenten er beter van. Het gezamenlijke belang is groot. Door de uniformiteit kunnen gemeenten dit beter aanjagen en faciliteren, samen met het bedrijfsleven.” Duidelijkheid voor aanbestedingen Naast gemeenten en binnenhavenorganisaties zijn het Havenbedrijf Rotterdam, het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Rijkswaterstaat en diverse brancheorganisaties belangrijke stakeholders van het programma. Denk aan de brancheorganisaties voor Binnenhavens (NVB), Schippers (KBN) en die voor terminal operators (VITO) en de softwarebranche. Het Havenbedrijf Rotterdam ziet een groot belang in de uniformiteit. “Zelf hebben we al een goed havensysteem via Portbase, maar onze klanten komen ook in andere havens. Door goede gegevensuitwisseling en met meer uniformiteit wordt de hele keten van transport en logistiek sterker. PortID wordt een belangrijke – voor eindgebruikers onzichtbare maar essentiële – schakel om onze landelijke krachtenbundeling mogelijk te maken. De havenorganisaties “Alle havens en deelnemende gemeenten worden hier beter van” Peter van Wijlick, BluePorts Limburg BDI­afsprakenstelsel in het kort De Basis Data Infrastructuur (BDI) is een afsprakenstelsel dat het digitaal zakendoen in de logistiek automatiseert en vergemakkelijkt. Het legt een fundament voor volledige digitalisering en naadloos data delen in het multimodale goederenvervoer. Een voorwaarde hiervoor is een afsprakenstelsel waar deelnemers zich aan houden. Dat gaat over technologie (standaarden), definities en de organisatie (zoals toezicht, rechten en veiligheid). In het programma Digitale Infrastructuur Logistiek (DIL) werken bedrijven, kennisinstellingen en overheden samen aan de ontwikkeling en toepassing van het BDI-afsprakenstelsel. Kijk voor meer informatie op: www.datainlogistics.org. zijn daarbij een ideale facilitator, mede door hun neutrale rol.” Gemeenten die voor de ontwikkeling van binnenhavens willen aanhaken bij de associatie en het afsprakenstelsel krijgen het ook gemakkelijker, verwacht Martijn van Hengstum, programmamanager scheepvaartverkeersmanagement bij Rijkswaterstaat. “De standaardisatie maakt het eenvoudiger om in aanbestedingen de juiste eisen te stellen voor activiteiten van marktpartijen in en rond de binnenhavens. Dit geeft richting aan de zoektocht die gemeenten nu vaak ervaren. Dat geldt ook voor de eisen die ze stellen aan ICT-partijen, bijvoorbeeld op het gebied van datasoevereiniteit.” << Haven van Bergen op Zoom. Havenlocaties 2025 - 75

76 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication