Marsé: “Daarom werken we met Platform V&R – een samenwerking tussen Rijkswaterstaat, Bouwend Nederland, Techniek Nederland, NLingenieurs, MKB Infra en de Vereniging van Waterbouwers – aan concrete adviezen over de aanpak van de V&R-opgave. Zo zien we graag dat meerdere vergelijkbare projecten worden aanbesteed in raamovereenkomsten, zodat het werk grootschalig in ‘treintjes’ kan worden aangenomen. Dan kunnen aannemers hun opgedane kennis meteen toepassen op de volgende brug of sluis en boeken we sneller vooruitgang.” Dit soort portfolio-opdrachten worden in het kader van het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP) al mondjesmaat toegepast op dijkversterkingsopdrachten en blijken bijzonder efficiënt. Uitvoeringsversnellers Toch is er meer nodig om te versnellen voordat de onderhoudsstaat van onze bruggen en sluizen nog verder achteruitgaat. Volgens Marsé ligt er vooral veel tijds- én geldwinst in het inkorten van voorbereidingstrajecten. Daarom werkt de Vereniging van Waterbouwers aan een reeks ‘uitvoeringsversnellers’, die oplossingen moeten bieden om sneller tot realisatie over te gaan. Hechtere samenwerking tussen aannemers onderling en tussen opdrachtgevers en -nemers liggen ten grondslag. “We zullen meer moeten samenwerken en minder tegen elkaar strijden.” Ook een efficiëntieslag in onderzoeks-, inspraaks- en vergunningstrajecten zal nodig zijn om een eind te maken aan de kostbare, eindeloze voorbereidingsfases. “Daarmee slaan we twee vliegen in één klap. Met het oog op de krappe arbeidsmarkt is het voor alle partijen verstandig om het beschikbare personeel zo efficiënt mogelijk in te zetten: liever niet aan een bureau met stapels papierwerk, maar buiten aan het werk.” Maatschappelijk belang Hoe goed we de puzzel ook leggen, de V&Ropgave gaat hinder opleveren. De Vereniging van Waterbouwers roept opdrachtgevers op om vooral gebruik te maken van de innovatiekracht van hun leden om tot slimme oplossingen te komen om het tempo op te voeren en overlast te beperken. Marsé benadrukt dat de algehele maatschappelijke houding ook een rol speelt bij dat realisatietempo. “Inspraak van burgers en lokale overheden is een groot goed, maar soms slaan we er in door. Inspraakprocedures kunnen projecten jarenlang belemmeren, waardoor onderhoud nog langer wordt uitgesteld met alle gevolgen van dien. We moeten als maatschappij begrijpen dat de renovatie van onze vitale infrastructuur op korte termijn hinderlijk kan zijn, maar op lange termijn bijdraagt aan onze veiligheid en welvaart.” Kaderrichtlijn Water Een andere uitdaging die de V&R-opgave en andere waterbouwprojecten kan remmen, is de steeds strengere natuur- en bodemregelgeving. Zo dreigt de Europese Kaderrichtlijn Water (KRW) – waarbij elke vorm van tijdelijke verstoring of vertroebeling als achteruitgang wordt gezien – onze baggerwerken en andere waterbouwprojecten vanaf 2027 volledig lam te leggen. Marsé: “Om dit doemscenario te voorkomen, heeft Nederland een aanpassingsvoorstel ingediend op dat aspect van tijdelijke achteruitgang. Waterbouwactiviteiten waarbij geen nieuwe verontreinigingen in het water worden gebracht, worden daardoor logischerwijs niet meer als achteruitgang gezien.” Dit voorstel, dat medio 2025 door Europa wordt behandeld, zou voor veel projecten uitkomst bieden. “Maar nog niet voor al onze activiteiten”, benadrukt hij. “Daarom blijven we ons inzetten om wet- en regelgeving zodanig te laten formuleren dat ze haalbaar en werkbaar zijn in ons bijzondere waterland.” Naast alle uitdagingen ziet Marsé de toekomst voor de waterbouw alsnog rooskleurig tegemoet. “Eén ding is zeker”, belooft hij. “Er komt meer dan genoeg werk onze kant op. In het kader van V&R, maar ook de KRW gaat bijvoorbeeld zorgen voor allerlei interessante (natuurontwikkelings) projecten. Mij rest nog één oproep: om onze toekomstplannen voor een veilige en moderne waterinfrastructuur waar te maken, hebben we alle handen nodig die we kunnen vinden. Verspreid het woord en kom allemaal werken in de waterbouw!” Meer informatie Heeft u vragen over marktvoorwaarden, nautische zaken, wet- en regelgeving, duurzaamheid, arbeidsvoorwaarden of opleidingen in de waterbouw? Neem gerust contact op met onze bureaumedewerkers. << Vereniging van Waterbouwers Sir Winston Churchilllaan 299A 2288 DC Rijswijk 070 349 07 00 info@waterbouwers.nl © De Klerk Werkendam | MartensMultimedia.nl Havenlocaties 2025 - 79
80 Online Touch Home