Binnen het bouwteam werd er volop aangepast, opnieuw ontworpen en gebouwd. Volgens HenkJan was het resultaat van die intensieve samenwerking dat er in de eindfase nog heel weinig veranderd hoefde te worden; alles paste en sloot op elkaar aan. “En het is een succes dat die fabriek ook gereed was op het moment dat Sif moest gaan produceren en leveren. Ik vind het gaaf wat we daar in anderhalf jaar gerealiseerd hebben. Ik vind vooral de samenwerking heel mooi. Als ik kijk naar het eindresultaat zie ik dat die samenwerking ook het eindproduct beïnvloed heeft.” Behalve in de havens en de industrie is Dura Vermeer met ruim drieduizend werknemers vooral actief in woningbouw, utiliteitsbouw, infrastructuur en techniek. Met een jaarlijkse omzet van circa 1,8 miljard euro is het een grote en onafhankelijke speler in de Nederlandse bouwsector. Het bedrijf ontwikkelt en realiseert bouw- en infrastructurele projecten. Het is actief in het beheer en onderhoud en doet renovatie en transformatie van bestaande complexen. Dura Vermeer beperkt zijn activiteiten tot Nederland. De afdeling van Henk-Jan is gevestigd in de regio Rotterdam, maar heeft ook projecten in Amsterdam, Moerdijk, Zeeland, Geleen en de Eemshaven. Overal geldt dat Dura Vermeer niet eenmalig een project met een opdrachtgever wil doen. “Wij streven vanuit ons familiebedrijf altijd naar een lange termijn relatie met onze klanten.” Henk-Jan en zijn collega’s willen dat de klanten zo tevreden zijn dat ze blijven terugkomen. Dat 82 - Havenlocaties 2025 kan alleen als je kwaliteit levert en daarnaast ook innovatie en duurzaamheid nastreeft. Het is ook een persoonlijke drijfveer van HenkJan om niet alleen een bijdrage te leveren aan de projecten, maar ook om bij te dragen aan bijvoorbeeld de energietransitie van Nederland. En om Nederland duurzamer te maken. “Uiteindelijk werk je aan een betere wereld. Dat is toch een beetje de intrinsieke motivatie van mensen.” Dura Vermeer zag vanuit de energietransitie een hele verandering in de havengebieden van Nederland ontstaan, met hun projecten willen ze daar aan bijdragen. “Verduurzaming is natuurlijk ook iets dat we als bedrijf hoog in het vaandel hebben staan.” Henk-Jan probeert bijvoorbeeld in zijn aanbiedingen alternatieven aan te bieden. “Daarin tonen we aan hoeveel CO2-besparing het oplevert als de klant een andere keuze maakt. We willen in het proces echt de partner zijn en daarover met de opdrachtgever het juiste gesprek voeren.” Een mooi voorbeeld is Neste, ‘s werelds grootste producent van duurzame vliegtuigbrandstof (SAF) en hernieuwbare diesel (HVO). “Het is een bedrijf dat zich volledig toelegt op verduurzaming.” Neste realiseert een grote nieuwe fabriek in het Rotterdams havengebied. “Wij bouwen een deel van de fundaties die zij nodig hebben voor hun nieuwe fabrieksinstallaties, voor opslagtanks, en voor bassins voor de opvang van vloeistoffen. We realiseren de bijbehorende boven- en ondergrondse infrastructuur, de fundaties en alle aanverwante activiteiten.” Neste is van origine een Fins bedrijf. Ze hebben een Italiaans bedrijf in de arm genomen die de engineering en realisatie in handen heeft. “Dat vraagt wel iets van onze mensen om met allerlei verschillende internationale bedrijven samen te werken.” Over een half jaar is het deel van het project van Dura Vermeer afgerond, de rest is over twee jaar volledig operationeel. “We geloven in de kracht van partnerschap en innovatie.” Dura Vermeer Haven & Industrie is de afgelopen jaren snel gegroeid, maar er is nog meer ruimte voor expansie. Daarbij richt Henk-Jan zich niet alleen op internationale multinationals, ook lokale spelers in de haven en industrie zijn van harte welkom. De tak van Henk-Jan is nog jong, dat geldt niet voor de rest van het bedrijf. Met honderdzeventig jaar ervaring is er een grote mate van expertise in de havens en de industrie in huis. “Wij bouwen en onderhouden de infrastructuur die havens en industrieën draaiende houdt, met oog voor innovatie en duurzaamheid”, vat Henk-Jan het gesprek nog even pakkend samen. << www.duravermeer.nl
83 Online Touch Home