10

In 2023 heeft HNF een bijeenkomst geleid over de plannen voor de herinrichting van industrieterrein De Haven. Het resultaat: er gaat fors geïnvesteerd worden door de gemeente. Foto Wout Wetering Haven Netwerk Fryslân gaat ‘gezamenlijk flink doorpakken’ Haven Netwerk Fryslân (HNF) heeft het eerste jaar als officiële stichting achter zich. Het was een goed jaar met prachtige resultaten. “We hebben als stichting een mooie start gemaakt”, zegt Frank van Kerkhof, voorzichter van HNF en directeur van Combex. “Nu is het aan ons om gezamenlijk flink door te pakken.” Z o gaat stichting Haven Netwerk Fryslân samen met de Provincie Fryslân en de Friese gemeentelijke binnenhavens aan de slag met het opstellen van een Integrale Havenvisie voor Friesland. “Op dit moment worden hiervoor al voorzichtig de eerste stappen gezet”, zegt Van Kerkhof. Voor de Havenvisie heeft HNF heel intensief gelobbyd. Met effect, want in het coalitieakkoord van het College van Gedeputeerde Staten is de noodzaak van een integrale havenvisie voor Friesland opgenomen. Van Kerkhof: “Daar zijn we ontzettend blij mee. Het is belangrijk dat we met elkaar een visie en strategie ontwikkelen. Alleen daarmee kunnen we tijdig knelpunten aanpakken, ruimte geven aan de circulaire economie én het potentieel van onze vaarwegen en binnenhavens volledig benutten.” Waardevol voor economie en klimaat Arnold de Jong, vicevoorzitter van HNF en CEO van Fritom Group, geeft aan dat een goed functionerend havennetwerk van Friesland veel oplevert. 10 - Havenlocaties 2024 “De natte economie van zee- en binnenhavens, waterwegen en watergebonden bedrijven biedt Friesland op dit moment al direct en indirect 6.900 arbeidsplaatsen. De totale toegevoegde waarde van deze sector in Friesland bedraagt jaarlijks 924 miljoen euro. Dit kunnen we alleen nog maar verder laten toenemen. Maar naast de economische kansen is een goed functionerend havenecosysteem van enorme betekenis in de maatschappelijk opgaven waar we voor staan. Met meer vervoer over water verminderen we de CO2-uitstoot. Een gemiddeld binnenvaartschip stoot 8,5 keer minder CO2 uit per tonkilometer dan een gemiddelde vrachtwagen. Ook vormen de zeehaven in Harlingen, de acht binnenhavens in het achterland en de vaarwegen een belangrijke keten in de transitie naar een circulaire economie.” Kansen verzilveren HNF ziet de kansen die de natte economie biedt duidelijk voor zich. Van Kerkhof: “En die kansen moeten we blijven ontwikkelen en verzilveren.” “Dat kunnen we niet alleen”, zegt Robert Bakker, penningmeester bij HNF en directeur van Berding Beton Nederland. “Overheden en bedrijven moeten hun krachten bundelen, samen de Havenvisie opstellen en zwakke verbindingen tijdig wegwerken. Die krachten bundelen doen we natuurlijk in HNF. Hierin trekken Friese ondernemers, kennisinstellingen en overheden gezamenlijk op. Met elkaar zijn we druk bezig de zichtbaarheid en het imago te verbeteren van de infrastructuur van havens en vaarwegen. Ook moeten we in onze de provincie knelpunten binnen het haveneco systeem, door onder meer achterstallig onderhoud, zien op te lossen.” Elkaar versterken Het bestuur van HNF heeft in het afgelopen jaar als stichting kennisgemaakt met de lokale bestuurders van de acht Friese binnenhavens. “De gemeenten Leeuwarden, Smallingerland, Harlingen en Heerenveen zijn formeel toegetreden tot Haven Netwerk Fryslân”, zegt Van Kerkhof. “We hopen dat de andere havengemeenten volgen. We moeten

11 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication