“‘Binnenhavens zijn randvoorwaardelijk voor het succes van de circulaire economie.” Maarten van Gaans-Gijbels Toekomstbrief binnenvaart De Kamerbrief over de toekomst van de binnenvaart van minister Harbers (IenW) dateert van november 2022. Er staan goede dingen in, zegt de NVB-voorzitter, maar doordat het kabinet viel, verdween het document enige tijd in de ijskast. Inmiddels heeft de eerste bijeenkomst van de Binnenvaarttafel plaatsgevonden. “De brief en de voorgestelde acties zijn goed en die moeten we zo snel mogelijk samen naar de praktijk brengen. We moeten samen korte, middellange en lange termijn acties definiëren en eigenaren van die acties benoemen. Daarmee bied je ondernemers in de binnenvaartsector perspectief en hopelijk een stukje investeringszekerheid. Bouw je jouw schip bijvoorbeeld om naar duurzame voortstuwing, of wacht je? Daarvoor is een stip op de horizon nodig en die duidelijkheid moet uit Brussel en Den Haag komen.” Tegelijkertijd mag je van de sector verwachten dat deze weet dat er een klimaatprobleem is, stelt van Gaans-Gijbels. “Ondernemers die toekomstbewust bezig willen zijn, moeten naar hun eigen footprint kijken. Het is namelijk ook een kans: als je nu verduurzaamt, ben je voor de komende decennia spekkoper.” Circulaire economie De circulaire economie groeit en de rol van de binnenvaart en -havens neemt toe. “Sterker nog,” zegt Van Gaans-Gijbels, “Zonder binnenhavens wordt de circulaire economie geen werkelijkheid.” Dat levert op sommige plekken een lastig vraagstuk op, zegt hij. “Het gaat over schaarse ruimte. Havens moeten groter, maar worden kleiner. Er ligt natuurlijk een woningbouwopgave en wonen aan het water is wel mooi, maar gaat vaak ten koste van de binnenhavens. Daarover moeten we als vereniging meer naar de gemeenten toe, maar Den Haag moet hierin ook een sterkere rol pakken en richting geven. Als sector moeten we zelf kijken waar we nodig zijn in de logistieke keten, en wie wat doet. De circulaire economie betekent dat er meer en andere productstromen naar de binnenhavens zullen gaan en dat er andere opslagcapaciteit nodig is. Daarover moet je goed communiceren met de omgeving en dan is het belangrijk om de boodschap positief te verwoorden. Bijvoorbeeld: willen jullie 3.000 vrachtwagens per maand, of liever vier schepen?” Walstroom Een actueel onderwerp dat ook aandacht vraagt is walstroom. “Ik dacht dat walstroom redelijk goed geregeld was maar ik heb helaas geleerd dat de praktijk anders laat zien. Op acht van de tien plekken functioneert de installatie niet. Dat is niet wenselijk voor de binnenvaartondernemer, de omwonenden en het klimaat. Dat moet anders en daarom moeten we er bovenop blijven zitten. Veel van onze leden zijn er mee bezig, weet ik en sommige zijn aangesloten bij het walstroomcollectief van het Onshore Power Supply Network.” OPSN is een initiatief van Port Solutions Rotterdam en heeft als doel om partijen aan elkaar te linken die samen toewerken naar innovatieve oplossingen voor een dekkend en passend netwerk van walstroomvoorzieningen. Als vanzelfsprekend “Ik denk dat de vereniging nog een beetje zoekende is naar een manier waarbij ze ‘als vanzelfsprekend zijn’. Dat het niet meer nodig is om telkens opnieuw het belang van de binnenhavens uit te moeten leggen. Veel bruggen, sluizen en stuwen zijn verouderd en moeten vervangen worden. Maar de automatische reactie in Den Haag is om meer asfalt aan te leggen. Dat moet anders.” Dat hij de weg kent in Brussel en Den Haag gaat de vereniging helpen, denkt de voorzitter. “Natuurlijk zet ik mijn netwerk in; ik ken wat mensen die ertoe doen. De kennis en informatie - tot op microniveau - vanuit de vereniging breng ik naar de politiek en de ambtelijke top. Het is belangrijk dat die dagelijkse praktijk zichtbaar wordt in Brussel. Omgekeerd zal ik informatie uit de politiek en ambtenarij naar de leden brengen zodat zij zich kunnen voorbereiden op of meedenken over nieuw beleid dat hen raakt. Het werkt dus twee kanten op.” Nieuwe Strategische Agenda De komende tijd werkt Van Gaans-Gijbels samen met het NVB-bestuur en de leden aan het ontwikkelen van een nieuwe Strategische Agenda voor de periode 2025-2030. Belangrijke onderwerpen voor toekomstbestendige binnenhavens zijn bereikbaarheid, verduurzaming, circulaire economie, samenwerking en digitalisering. “Mijn voorganger heeft heel hard aan dat laatste onderwerp getrokken. De energietransitie stond wat lager op het prioriteitenlijst en ik kan me voorstellen dat dat straks het belangrijkste onderwerp wordt. Ondermijning stond niet in de vorige agenda maar is iets waarin we als havens onze verantwoordelijkheid in moeten pakken. Gelukkig staat de vereniging er goed voor en kon ik direct vanaf mijn start volop inhoudelijk aan de slag.” “Het is belangrijk dat we als sector samen optrekken, dat we massa creëren. Anders red je het niet. Blueports is een fantastisch voorbeeld. De havens die daarin samenwerken delen kennis en bundelen hun krachten als het gaat om het aanvragen van subsidie. Dat zijn complexe trajecten en die moet je goed organiseren. Dat lukt ze goed, met een EU-bijdrage vorig jaar van ruim 37 miljoen voor het doorontwikkelen van de binnenhavens in Roermond, Stein en Maastricht. Die cofinanciering is in toenemende mate belangrijk en ik denk dat onze leden dat weten en graag de verbinding met elkaar opzoeken.” << Meer informatie Nederlandse Vereniging van Binnenhavens (NVB) Scheepmakerij 330 3331 MC Zwijndrecht 085 - 760 65 63 nvb@binnenvaart.nl havens.binnenvaart.nl Havenlocaties 2024 - 13
14 Online Touch Home