23

Hendrik-Jan van Engelen Haven Tilburg waarde-toevoegende activiteiten verricht aan producten, voordat ze verder verscheept worden over het Europese continent. Toekomstige groei “De voorspelling is dat, de komende 15 jaar, het aantal containers in Brabant gaat verdubbelen ten opzichte van de 670.000 containers (1,15 miljoen TEU) in 2022”, vervolgt Van Engelen zijn verhaal. “Dit komt onder meer door de inzet van modal shift en de uitbreiding in containercapaciteit in de haven van Rotterdam. Daarnaast ontwikkelt de circulaire economie zich snel en produceert steeds meer en grotere bulkstromen aan grondstoffen die gerecycled gaan worden. Veel daarvan zal over het water vervoerd worden. We moeten er goed over nadenken hoe en waar we dat gaan opvangen en met elkaar bespreken hoe we de schaarse ruimte zo efficiënt mogelijk gaan benutten. Zijn er wellicht percelen vrij te maken bij binnenhavens, die op enige afstand van woonkernen liggen? Want niemand zit te wachten op een berg schroot naast de voordeur.” Haven Waalwijk Veiligheid en criminaliteit Een binnenhaven is een risicovol gebied, met veel zwaar verkeer. Er gaan gevaarlijke stoffen doorheen. “Hoe richt je dat op een goede manier in, zodat het een veilige omgeving blijft, voor mensen die er werken en voor de omwonenden. Ook daarin kunnen we elkaar versterken en van elkaar leren.” Daarnaast hebben binnenhavens de laatste tijd te kampen met toenemende criminaliteit en ondermijning. “Het zijn problemen die wij als Brabant Ports niet kunnen oplossen, maar we agenderen het wel en zorgen voor meer bewustwording. Dat geldt ook voor het thema veiligheid”, aldus Van Engelen. Hoe werkt het Brabant Ports lidmaatschap? Brabant Ports biedt de aangesloten gemeenten een keuze uit diverse dienstenpakketten. Van Engelen legt uit hoe dit werkt “We hebben een basispakket dat voor iedereen hetzelfde is. Hiermee brengen Haven Cuijk Havenlocaties 2024 - 23

24 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication