32

de nabije toekomst hoopt BTT ook nog de kleinere tussenliggende kavel, waar nu nog een milieustraat is gevestigd, bij de terminal te betrekken. Daarmee wordt een totale kadelengte van 425 meter gerealiseerd, groot genoeg om drie klasse V schepen achter elkaar te laten aanmeren. “We hebben in Bergen op Zoom nu de twee grootste verladers in de regio en de vier grootste rederijen aangesloten, die door-todoor boeken op onze terminal”, vertelt BTT’s founding father Wil Versteijnen. “Het is voor rederijen heel prettig om in te zetten op een terminal met een zo groot mogelijk netwerk. Bergen op Zoom is aangesloten op de West Brabant Corridor (Moerdijk-OosterhoutTilburg) dus wij kunnen voor de rederijen heel Brabant bedienen. En lege containers herpositioneren, waardoor niet alles terug moet naar Rotterdam. Bergen op Zoom heeft ook mogelijkheden om als consolidatie hub voor de zeehaven in Antwerpen te fungeren.” Klanten helpen hun duurzame doelstellingen te behalen Naast de ontwikkeling van de terminal investeerde BTT ook in voldoende loodscapaciteit. Remon: “Hierdoor kunnen we containergoederen die aankomen op onze terminals direct op- of overslaan en connecten op onze spoorverbindingen. De goederen worden per truck naar de BTT Railterminal in Tilburg vervoerd, waar ze op de trein naar Polen of elders gaan. Door tolheffingen in bijvoorbeeld Duitsland, milieubelasting, chauffeurstekorten en beperkte slottijden voor trucks op zeeterminals zien we een flinke omslag ontstaan van weg naar spoor en water. Dat wordt natuurlijk ook gevoed doordat bedrijven streven naar het behalen van duurzame doelstellingen. Met het aanbieden van een modal shift van weg naar water of spoor kunnen wij klanten helpen om deze doelstellingen te behalen.” Niet op één paard gokken Door de toename van spoorvolumes rijdt BTT tegenwoordig dagelijks treinen tussen Tilburg en hun Poolse railterminal in Rzepin. Door de onrust op de Rode Zee ziet BTT ook weer een toename van volume ontstaan op de treinverbinding vanuit China naar Tilburg. Eerder namen die treinvolumes fors af, na de Russische inval in Oekraïne. “Wat er wereldwijd gebeurt heeft vaak directe invloed op onze 32 - Havenlocaties 2024

33 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication