37

Michel van Dijk te maken gaat krijgen met een enorme toename aan ladingstromen vanuit de circulaire economie. Het is een onderwerp waar de gedreven vakman Michel van Dijk vraagtekens bij zet. “Het vervoer van circulaire producten vormt maar een beperkt deel van het totale bulkvervoer dat we nu in Nederland via de binnenvaart vervoeren. Voor vervoer over water heb je grootschalige stromen nodig, dus zul je ergens die circulaire producten moeten opslaan en verzamelen. Opslag kost geld. Hoe langer je het op een terminal of ergens anders laat liggen, hoe duurder het wordt. Voordat we echt met circulaire productstromen aan de slag kunnen, moeten we eerst een aantal bottlenecks oplossen. Zoals in de afvalstoffenwetgeving, die eerder contraproductief werkt en vaak om een heel andere inrichting van je opslag vraagt. Ook zullen we voor deze productstroom een omslag moeten gaan maken van tonnage naar volume. Dus moeten we gaan bekijken hoe we de vaarwegen beter kunnen benutten voor een ander soort schepen met minder diepgang, maar met meer hoogte, breedte of lengte om het grote volume kwijt te kunnen. We hebben nog een hoop bakens te verzetten om met deze stromen echt van de wal te komen.” Volop in actiestand Van Berkel Logistics zit volop in de actiestand om de uitdagingen van de komende jaren beet te pakken. “Dat doen we zodanig dat we maximaal in kunnen zetten op vervoer over water en verduurzaming van de keten”, aldus Van Dijk. “We spelen in op vragen van de markt door dingen anders aan te pakken, omdat het innovatiever of efficiënter kan. Zo werken we hard aan de digitalisering van processen waarmee we de verduurzaming van multimodaal transport schaalbaar en kostenefficiënt aan onze klanten kunnen aanbieden. Samen met klanten en leveranciers zijn we op weg naar 100% CO₂-neutraal transport.” << www.vanberkellogistics.nl Havenlocaties 2024 - 37

38 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication