46

THE FUTURE “Ons doel is ‘zero-emission’ scheepvaart, op een veilige en betrouwbare manier, tegen concurrerende tarieven gelijk aan Dieselschepen” Vanadium redoxflow-batterij technologie is een 60 jaar bestaande technologie en goed uit-ontwikkeld en perfect toepasbaar voor maritieme toepassingen, waardoor afstand van meerdere dagen varen mogelijk is. Bovendien beperkt flowbatterij technologie zich niet alleen tot nieuwe schepen, ook bestaande schepen met conventionele dieselmotoren kunnen worden omgebouwd tot zero-emissie electrische schepen. Vanadium-redoxflow-batterijen zijn ideale elektriciteits opslagsystemen en ontworpen voor continu gebruik. Ze zijn in staat om binnen milliseconden te reageren en toch nog steeds gedurende vele uren en dagen energie te leveren. Hierdoor is het mogelijk om niet alleen piekbelasting overdag op te vangen of te leveren, in combinatie met zon en wind, maar ook ’s nachts door te kunnen presteren. Op vanadium gebaseerde opslagsystemen kunnen niet exploderen of branden en verliezen geen capaciteit, zelfs niet na tientallen jaren gebruik. Maar ook daarna is vanadium voor vrijwel onbepaalde tijd stabiel, waardoor het duurzamer is dan welke andere batterijtechnologie dan ook. Het is een zeer kostenefficiënt opslagsysteem voor een langere tijd. 46 - Havenlocaties 2024 Voor de conventionele exploitatie van een binnenschip zijn er vele bunkerstations om de benodigde brandstof te bunkeren. Deze zelfde bunkerstations kunnen ook de benodigde elektrolyt voor de schepen gaan leveren. Voor een milieuvriendelijker innovatieve werkwijze wordt de energie die nodig is voor elektrolyse (opladen) opgewekt door windmolens en/of zonnepanelen. Het E-storageponton, wat altijd voldoende opgeladen elektrolyt/energie op voorraad heeft, zal functioneren als een bunkerstation. Dus bevoorrading van opgeladen elektrolyt kan direct langszij gebeuren of via een bunkerboot, zoals we gewend zijn met dieselbevoorrading. De vloeibare elektrolyt is niet explosief of brandbaar en is milieuvriendelijk en heeft dezelfde kenmerken als water, dus heeft daardoor geen hoge druk. Elektrolyt bestaat voor 90% uit water en Vanadium. Het Elektrolyt zal telkens opnieuw worden opgeladen en weer (her) gebruikt worden. Het elektrolyt heeft na 50 jaar gebruik een degradatie van 4%, milieuvriendelijker is niet mogelijk.

47 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication