50

Minimaal 290.000 bulkvrachtwagens kunnen jaarlijks ook via het water Het potentieel van modal shift bulk Jaarlijks zouden 290 tot wel 760 duizend vrachtwagenbewegingen over water vervoerd kunnen worden. Daarmee zou de druk op ‘de rechterbaan’ enorm kunnen worden verlicht, zo stelt het rapport ‘Supply Chain re-design’ dat op verzoek van de Topsector logistiek werd opgesteld door binnenvaart coöperaties NPRC, PTC en ELV. Ontwikkeling van “multipurpose overslag terminals” is een belangrijke voorwaarde voor het realiseren van de verschuiving van bulkstromen naar het water. V an alle goederen die over water worden vervoerd in Nederland betreft 52% zogeheten droge bulk vervoer. Dat is vervoer van los gestorte grondstoffen, maar ook van halffabricaten en in toenemende mate circulaire stoffen. Binnenvaart coöperatie NPRC is met haar 150 aangesloten binnenvaartondernemers als logistiek dienstverlener actief in deze deelsector. De coöperatie vervoert jaarlijks ruim 13 miljoen ton lading over de Europese vaarwegen en wordt door velen gezien als koploper op gebied van digitaliseren en duurzaamheid. Femke Brenninkmeijer staat als CEO aan het roer van de NPRC. “bij het verduurzamen van de logistiek kijken wij niet alleen naar de techniek op de schepen van onze leden, maar zoeken we ook naar 50 - Havenlocaties 2024 optimalisaties in de transportketen. Modal shift, het verschuiven van ladingstromen van de weg naar het water is ook een vorm van optimalisatie van de keten. Alleen al met die verschuiving zijn CO2 besparingen van gemiddeld 30% te behalen. Het is om die reden dat we als coöperatie naast technische innovatie ook inzetten op die modal shift.” En met succes. In 2021 was NPRC als logistiek dienstverlener betrokken bij het initiatief van Cosun Beet Company om jaarlijks ruim 300.000 ton suikerbieten per binnenvaart vanuit Maastricht naar Dinteloord te vervoeren, de grootste modal shift van het afgelopen decennium. Femke ligt toe: “Het bietenvervoer is het perfecte voorbeeld van de potentie om meer bulkstromen over water te vervoeren. We hebben in een adviesrapport voor de Topsector logistiek inzichtelijk gemaakt waar nog meer potentie zit, en waar knelpunten zijn.” Kansen voor modal shift zien de coöperaties vooral in circulaire stromen, bouwlogistiek (ruwbouw en prefab bouwmaterialen) en in de staalindustrie. Femke vervolgt: “Om verladers te ondersteunen in hun modal shift plannen hebben we binnen NPRC een stappenplan ontwikkeld en intern logistiek experts op dit vlak aangetrokken. Modal shift van droge bulk betekent namelijk nogal wat voor de interne processen van bedrijven. Voorraden verschuiven, bestelpatronen veranderen én je moet een goede kade vinden om goederen over te kunnen slaan. Die beschikbaarheid van kades waar ruimte en faciliteiten zijn om extra goederen over te slaan is beperkt.”

51 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication