nals. Wij kwamen erachter dat je als overheid voor de overslag van droge bulk eigenlijk ook moet bijdragen aan zo’n netwerk van laagdrempelig toegankelijke droge bulk terminals. Er zijn slechts een paar van dat soort “multipurpose dry bulk terminals” in Nederland. Je kunt ze bij wijze van spreken op 1 hand tellen. Op dat soort terminals zijn de faciliteiten en vergunningen voor handen om naast bijvoorbeeld kunstmest ook circulaire stromen op en over te slaan. De aanwezigheid van die “multipurpose dry bulk terminals” blijken in de praktijk een succesfactor voor het realiseren van modal shift. Er zou dus actief als ook strategisch moeten worden ingezet op de komst van meer van deze terminals”. Wilco Volker, projectleider Modal shift NPRC Uit het onderzoek van de coöperaties blijkt dat de binnenhavens als ontkoppelpunt in de keten een belangrijke rol spelen in het realiseren van modal shift van droge bulk. Nederland telt 229 gemeenten met een eigen haven en/of kade. Veel van die kades zijn “single purpose” ingericht. Dat wil zeggen: er kan slechts t 1 type goederen worden overgeslagen. Voor de op- en overslag van nieuwe modal shift stromen via deze kades blijkt vaak fysiek en vergunningstechnisch geen ruimte meer. Femke ligt toe: “Als je een container via het water wil vervoeren dan is daarvoor in Nederland een mooi netwerk van 40 “openbare” containertermiFemke besluit: “Misschien wel de belangrijkste factor voor een succesvolle modal shift van droge bulk is de samenwerking tussen mensen in de keten die een innovatieve mindset hebben. We zien gelukkig steeds meer initiatieven rondom de modal shift van droge bulk ontstaan. Die trend gaat zeker helpen om nog beter gebruik te maken van onze waterwegen” << www.nprc.eu 52 - Havenlocaties 2024
53 Online Touch Home