55

impact op de binnenvaart. Hoe ga je dan bijvoorbeeld met doorvaarthoogtes om? Het betekent bijvoorbeeld dat een containerschip geen vier maar drie lagen kan meenemen. En wat betekent dat voor grondwaterstanden?” Bart wordt bevlogen als het gaat om het motiveren van bedrijven om sneller te verduurzamen. Zoals in Zaanstad. “We zijn bezig met een zestal bedrijven. Wij proberen hun logistiek te containeriseren, en daarna van de weg naar het water te verplaatsen.” Daarbij loopt Movares Water tegen knelpunten aan, zoals kades die niet geschikt zijn of te geringe transportvolumes. “In Zaanstad hebben zes bedrijven, waaronder Tate & Lyle via de Green Business Club het initiatief genomen om die modal shift te onderzoeken, ondersteund door een subsidie van de Provincie.” De gemeente Oosterhout wil bedrijventerreinen verduurzamen, en daarbij ook meer gebruik maken van de binnenvaart. Movares Water begeleidt hen om tot uitvoering van een plan te komen. Daarbij maken ze gebruik van de 777-methode. Dat wil zeggen om in zeven weken met alle betrokkenen een eerste concept te bedenken. En dan in zeven maanden tot een projectomschrijving te komen en dat in de zeven jaar daarna te realiseren. Bart: “Wij hebben een proces in gang gezet om te komen tot de definitie van een project. En die definitie zou kunnen zijn de ontwikHaven Werkendam Lijdia Pater is jurist en heeft ruim twintig jaar een eigen binnenvaartonderneming gehad met meerdere schepen. Daarnaast werkte ze lang bij de branchevereniging voor havens en scheepvaart. Bart Bouwens is Businessmanager / commercieel directeur bij Movares Water. Hij komt uit een schippersgezin en kent zijn weg in de binnenvaart en logistiek; zijn ruim opgebouwde kennis brengt hij veelvuldig in als projectmanager en strategisch adviseur in diverse projecten. Bart is 33 jaar geleden begonnen als civiel ingenieur en werkt inmiddels ruim 20 jaar in het maritieme domein. Havenlocaties 2024 - 55

56 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication