73

Haven Stein Maarten Mertens is projectleider Havens Maasgouw. Zijn belangrijkste speerpunten zijn de integrale gebiedsvisie haven Maasbracht, de revitalisering van de industriehaven Koeweide, van de scheepswerf en de realisering van een Clean Energy Hub (CEH). Over dat laatste zegt hij: “Het is een beetje het kip en ei-verhaal. Er zijn weinig schepen op elektriciteit. En die schepen komen er niet als er geen laadpunten zijn.” Daarnaast speelt de onduidelijkheid over keuzes in de toekomst een belangrijke rol bij een eventuele investeringsbeslissing. Gaan schepen straks massaal elektrisch varen of wordt het toch waterstof? Voor de aanleg van een CEH maakt dat nogal een verschil. Ook de levensduur van schepen is een belangrijke factor. Mertens: “Vrachtwagens worden iedere vijf jaar vervangen. Motoren van schepen eens in de dertig jaar.” Hij geeft aan dat ook hier de steun van de overheid dringend noodzakelijk is. “Uit onze studie kwam onder andere dat in 2030 slechts acht schepen CO2-vrij langs Maasbracht zouden varen.” Het toont ondubbelzinnig aan dat samenwerking tussen alle partijen in Nederland en Europa de belangrijkste weg naar verduurzaming is, in Limburg zijn ze er klaar voor. << Haven Maasbracht Havenlocaties 2024 - 73

74 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication